جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه حوادث: حوادث مرگبار اتوبوسی در جاده‌های کشور تمامی ندارد و روزی نیست که خبری از مردن یا مجروح شدن مسافران بی‌گناه در یکی از همین جاده‌ها مخابره نشود. در همه این حادثه‌ها نیز علت جز این سه مورد نیست؛ خطای راننده، نقص فنی خودرو یا شرایط بد جاده.

حوادث تصادف

اما با اینکه همه به‌خوبی دلایل این حوادث را می‌دانند و آنها را از بر هستند، جاده‌ها همچنان قربانی می‌گیرند و ارابه‌های مرگ برای رسیدن به مرز حادثه می‌تازند.حادثه‌ای که پنجشنبه گذشته در استان خوزستان رخ داد، آخرین تصادف دلخراش اتوبوسی در جاده‌های کشور بود. یکی از سه حادثه‌ای که ظرف کمتر از 48ساعت در جاده‌های کشور رخ داد و 17نفر را به کام مرگ برد.

ساعت 9:45صبح پنجشنبه، وقتی مسافران، سوار اتوبوس وی‌آی پی یکی از تعاونی‌های مسافربری اهواز شدند تا راهی اصفهان شوند، کسی از حادثه هولناکی که در کمین آنها بود، خبر نداشت. اتوبوس شروع به حرکت کرد اما کمی بعد درحالی‌که عقربه‌های ساعت 11:15را نشان می‌داد حادثه وحشتناکی رخ داد. زمانی که اتوبوس اسکانیا از محور اهواز- هفتکل می‌گذشت و وارد لاین مخالف شده بود ناگهان با یک دستگاه کامیون که از روبه‌رو در حرکت بود شاخ به شاخ شد و تصادف هولناکی صورت گرفت. شدت برخورد اتوبوس و کامیون به حدی بود که ناگهان اتوبوس آتش گرفت و در چشم برهم‌زدنی، شعله‌های آتش خودرو را محاصره کرد. مسافران که وحشت کرده بودند، تلاش کردند از اتوبوس خارج شوند اما کسی قادر نبود در را باز کند و طولی نکشید که آتش به داخل اتوبوس سرایت کرد و دقایقی بعد جز اسکلتی سوخته، چیزی از آن باقی نگذاشت.

عملیات نجات

همزمان با این تصادف، تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شدند. آنها توانستند پنج نفر را که به‌شدت دچار سوختگی شده بودند با آمبولانس به بیمارستان انتقال دهند اما بررسی‌ها نشان می‌داد که 11نفر از سرنشینان اتوبوس و دو سرنشین کامیون براثر شدت تصادف و سوختگی جان خود را از دست داده‌اند.با انتقال مجروحان به بیمارستان طالقانی شهرستان اهواز، تلاش برای نجات جان آنها شروع شد. شدت سوختگی یکی از مصدومان به‌حدی بود که نتوانست در برابر مرگ مقاومت کند و به محض ورود به بیمارستان جان باخت.

سه نفر دیگر نیز دارای سوختگی بالای 74 درصد بودند که در روز های پنجشنبه و جمعه جانشان را از دست دادند و به این ترتیب تعداد قربانیان حادثه به عدد 17رسید. این در حالی بود که تلاش برای درمان حمید باغسر، تنها بازمانده حادثه همچنان ادامه دارد. به گزارش همشهری، حمید باغسر همراه همسر و فرزندش قصد داشت برای سفری تفریحی راهی اصفهان شود اما در این تصادف همسر و فرزند وی جانشان را از دست دادند و مرد جوان همچنان در بیمارستان تحت درمان است. یکی از اعضای خانواده وی روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی به همشهری گفت:

می‌گویند که حمید دچار 18درصد سوختگی است اما حالش بسیار بد است و در حال حاضر نمی‌تواند صحبت کند. حتی روز پنجشنبه زمانی که از دادستانی و نیروی انتظامی برای تحقیق درباره حادثه به بیمارستان آمدند، حمید فقط توانست چند جمله کوتاه بگوید و آنها تصمیم گرفتند چند روز بعد و وقتی وی بهتر شد برای تحقیق برگردند.

تعطیلی شرکت مسافربری

پس از تصادف آتشین ظهر پنجشنبه، فرمانده پلیس راه کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره علت حادثه گفت: علت اصلی این حادثه پس از اعلام نظر کارشناسان اعلام می‌شود اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این اتوبوس پس از تصادف با کامیون به‌دلیل نامعلومی آتش گرفته که این آتش به کامیون نیز سرایت کرده است. به گفته سرهنگ مهماندار، این حادثه زمانی رخ داده که اتوبوس در لاین مخالف بوده است و در حال حاضر شرکت مسافربری مورد نظر نیز تا زمان رسیدگی به پرونده این حادثه و بررسی تخلف احتمالی با هماهنگی سازمان راهداری تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

48ساعت مرگبار

چند ساعت پیش از حادثه‌ای که در خوزستان رخ داد، یعنی در ساعت 3:30بامداد پنجشنبه یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران عازم بندرعباس بود، در نزدیکی میدان ولایت شهرستان مهریز یزد پس از برخورد با تیر برق واژگون شد که در اثر این حادثه دو نفر کشته و 12نفر زخمی شدند. مصدومان این حادثه توسط اورژانس شهرستان مهریز به بیمارستان انتقال یافتند و کارشناسان پلیس راه اعلام کردند که به‌علت بارش شب پیش و همچنین سرعت زیاد خودرو و خواب آلودگی راننده، این حادثه رخ داده است. این حادثه در حالی رخ داد که 24ساعت قبل از آن نیز برخورد یک اتوبوس اسکانیا با کامیون بی‌ام سی در استان کرمان حادثه‌ساز شد. این حادثه ساعت چهار بامداد چهارشنبه در کیلومتر 45جاده بم -زاهدان در استان کرمان رخ داد و در جریان آن چهار نفر جان خود را از دست دادند و شش نفر مجروح شدند. به گفته مسئولان پلیس، کارشناسان پلیس راه علت این تصادف را تجاوز به چپ از جانب راننده کامیون بی‌ام‌سی اعلام کردند.

آموزش، شرط ایمنی

سرهنگ مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور معتقد است که برخی از رانندگان در شرایط نامناسب جوی راننده حرفه‌ای نیستند. او می‌گوید: از سوی دیگر بسیاری از خودروهای حمل‌ونقل عمومی از نظر فنی دچار مشکل هستند. خیلی‌ها دارای شیشه شکسته، برف‌پاکن‌های خراب و لاستیک‌های نامناسب هستند و همین عوامل باعث تشدید تصادفات می‌شود. وی درخصوص نقش مدیران فنی تعاونی‌های مسافربری نیز می‌گوید: این مدیران موظف هستند هنگامی که صورت وضعیت را امضا می‌کنند اتوبوس را به دقت کنترل کنند چرا که وقتی تصادفی بر اثر نقص فنی خودرو رخ می‌دهد مدیر فنی نیز مقصر شناخته می‌شود.

متأسفانه در برخی از موارد مالکان خودرو برای اینکه به سود بیشتری برسند بدون توجه به مسائل فنی راننده را مجبور به تردد در سطح جاده‌ها می‌کنند. بنابراین علاوه بر راننده باید مدیر فنی تعاونی، مالک خودرو و مدیر شرکت نیز سهمشان در تصادفات مشخص و با آنها برخورد شود. سرهنگ مهماندار با تأکید بر لزوم ستاره‌دارکردن شرکت‌های مسافربری می‌افزاید: شرکت‌های مسافربری حتما باید دارای ستاره باشند تا مردم از حق خود برای استفاده از شرکت بهتر و ایمن استفاده کنند.گرچه پس از ابلاغ قانون جدید راهنمایی و رانندگی، کنترل بیشتر وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفت و تصور می‌شد تصادفات اتوبوس‌ها به‌شدت کاهش یابد اما به‌نظر می‌رسد رسیدن به این هدف، نیازمند راهکارهای دیگری هم باشد.

در حال حاضر ثبت ساعت، کنترل کمربند و سرعت اتوبوس‌ها از مهم‌ترین اقدام پلیس برای کنترل اتوبوس‌ها به شمار می‌رود اما برای به حداقل‌رساندن خطای انسانی در تصادف‌ها، نیاز به راهکارهای بیشتری ازجمله آموزش‌دادن برخی راننده‌ها، دقت در به‌کار‌گیری راننده‌های اتوبوس‌ها، استفاده از تجهیزات و سیستم های الکترونیک برای کنترل راننده های اتوبوس و همچنین بالابردن ایمنی اتوبوس‌ها ست.

کد خبر 212260
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز