چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز همزمان با روز جهانی کارگر، راهپیمایی‌های کارگران در بسیاری از کشورهای جهان به صحنه اعتراض به سیاست‌های دولت‌ها و بهره‌کشی شرکت‌ها تبدیل شد.

پلیس

در آسیا کارگران عمدتاً خواستار بهبود شرایط کار شدند و در اروپا، بهبود وضعیت کارگران در شرایطی که بیکاری در اتحادیه اروپا به بالاترین حد رسیده است، خواسته آنان بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، مراسم روز جهانی کارگر که به‌طور سنتی به‌منظور گرامیداشت حقوق کارگران برگزار می‌شود، از آسیا آغاز شد. در جاکارتا، ده‌ها هزار نفر از کارگران به خیابان‌های جاکارتا رفتند و ضمن درخواست برای بهبود شرایط کار، خواستار مقابله با طرح دولت برای قطع کردن یارانه سوخت شدند.

کارگران گفتند با قطع شدن یارانه سوخت، اثر افزایش اخیر دستمزدها از بین می‌رود. سوسیلو بامبانگ یودیونو رئیس‌جمهور اندونزی اخیراً اعلام کرد با قطع شدن یارانه سوخت، قیمت آن بالا می‌رود. وی تصریح کرد این طرح تا زمانی که مجلس طرح کمک به اقشار آسیب‌پذیر را تصویب نکند، اجرا نمی‌شود.

حدود 150هزار نفر در راهپیمایی جاکارتا حضور داشتند. حدود پنج هزار کارگر کامبوجی در شهر پنون‌ پن راهپیمایی کردند و خواستار افزایش دستمزدهای خود شدند. این کارگران که عضو 16 اتحادیه کارگری بودند، از احزاب پیروز احتمالی در انتخابات تیر‌ماه مجلس خواستند به تقاضاهای آنان توجه کنند. در ترکیه که دولت برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر را در میدان تقسیم ممنوع کرده بود، هزاران مأمور پلیس در نقاط مختلف مستقر شده بودند.

گروه‌های تظاهرات‌کنندگان در نقاط مختلف شهر تجمع کرده بودند و می‌کوشیدند از سد موانع پلیس بگذرند. در برخی نقاط، پلیس ضدشورش با استفاده از آب‌پاش و گاز اشک‌آور، تجمع‌کنندگان را متفرق کرد. دست‌کم دو مأمور پلیس و شش نفر تظاهرات‌کننده در درگیری‌ها زخمی شدند. تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف دفتر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در نزدیک میدان تقسیم برقرار بود. در بنگلادش که اخیراً ده‌ها نفر از کارگران صنعت پوشاک بر اثر فروریختن ساختمان جان خود را از دست دادند، هزاران کارگر خواستار بهبود وضعیت کار و معیشت و توجه بیشتر صاحبان شرکت‌های بزرگ چندملیتی به ایمنی خود شدند.

در مسکو، مقامات روسیه به 16راهپیمایی جداگانه مجوز داده بودند که یکی از آنها را حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور سازمان داده بود. در اروپا که اکنون با بیکاری گسترده‌ دست‌وپنجه نرم می‌کند، تظاهرات روز جهانی کارگر نمود بیشتری داشت. در یونان، بیش از 100مأمور پلیس در نقاط مختلف آتن به حال آماده‌باش بودند تا از خشونت احتمالی جلوگیری کنند. حرکت قطارها و کشتی‌های مسافربری مختل شد و کارمندان بیمارستان‌ها محل کار خود را ترک کردند.

اتحادیه‌های کارگری با محکوم کردن سیاست‌های ریاضت دولتی، خواستار توقف این برنامه‌ها شدند. کارمندان بانک‌ها نیز به این اعتصاب یکروزه پیوستند. مجلس یونان روز یکشنبه طرحی را تصویب کرد که راه را برای بیکار کردن شماری از کارمندان دولت هموار می‌کند. این ششمین سالی است که راهپیمایی روز جهانی کارگر در سایه رکود اقتصادی و بیکاری در این کشور برگزار می‌شود. آخرین آمار بیکاری در یونان بیش از 27درصد است.

این در حالی است که آمارها حاکی از رسیدن میزان بیکاری در اتحادیه اروپا به حدود12.1درصد است. اکنون 19میلیون نفر در کشورهای اتحادیه اروپا ازجمله یک چهارم جوانان زیر 25سال بیکار هستند. در اسپانیا نیز که میزان بیکاری اکنون به 27درصد رسیده است، دو اتحادیه بزرگ کارگری از اعضای خود خواستند در بیش از 80راهپیمایی در سراسر کشور شرکت کنند. اکنون بیش از شش میلیون نفر در این کشور بیکار هستند. رئیس یکی از اتحادیه‌های کارگری رسیدن میزان بیکاری به این حد را نتیجه بی‌مسئولیتی بزرگ دولت خواند. در آمریکا، فعالان جنبش اشغال وال‌استریت راهپیمایی‌هایی را در شهر نیویورک و سایر شهرها برنامه‌ریزی کرده بودند.

کد خبر 212062
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز