همشهری آنلاین: به نوشته روزنامه العرب، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با امیر قطر به وی نسبت به حمایت از گروه های تندرو مسلح سوری وابسته به القاعده هشدار داد.

مخالفان  مسلح سوریه

به گزارش ایرنا،روزنامه ˈالعربˈ چاپ لندن به نقل از منابع آگاه نوشت:  باراک اوباما سه شنبه گذشته در دیدار با امیر قطر به وی گفت اطلاعات زیادی در دست دارد که نشان می‌دهد قطر و ترکیه از جبهه النصره وگروه‌های سلفی تندرو حمایت می‌کنند.

این منابع در گفت وگو با روزنامه ˈالعربˈ گفتند ˈاوباماˈ به قطر فرصت داد که مسیر حمایت خود از گروه‌های یاد شده را تصحیح کند و حمایت‌های تسلیحاتی خود را منحصرا در اختیار ارتش آزاد سوریه قرار دهد.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر هفته گذشته با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار و درباره بحران سوریه رایزنی کرد. رئیس جمهور آمریکا طی هفته‌های گذشته با شماری از مقامات خاورمیانه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابو ظبی دیدار کرده است.

به گفته منابع یاد شده، ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا از ˈجان کریˈ وزیر خارجه این کشور خواست اطلاعات دقیق آمریکا ،که حاکی از فقدان حمایت جدی دوحه از ارتش آزاد سوریه است را به اطلاع مقامات قطری برساند.

وی افزود : دوحه بارها برای تحریک علیه سرلشگر ˈسلیم ادریسˈ فرمانده ارتش آزاد تلاش کرده و وی را مورد تحریم قرار داده و مقرر کرده هیچ سلاحی در اختیار وی قرار نگیرد، در عوض به گروه‌هایی مانند جبهه النصره کمک تسلیحاتی کرده است که آمریکایی‌ها آن را تروریست می دانند و با القاعده در ارتباط است.

روزنامه العرب افزود: اطلاعاتی که ˈجان کریˈ مفصلا و با دقت آن را شرح داد قطری‌ها را غافلگیر کرد. وی هم چنین گفت که دوحه، سلاح و کمک‌های امداد رسانی در اختیار دو گروه مسلح دیگر که نزد آمریکا از پرونده پاکی برخوردار نیستند قرار داده است.

یک منبع عربستانی به روزنامه ˈالعربˈ گفت: عربستان نیز از موضع قطر ناخرسند است و در اجلاس اخیر استانبول شرکت نکرد و از رفتار قطری‌ها به خصوص تعیین نخست وزیر برای مخالفان سوریه بدون مشورت با این کشور آزرده خاطر شد.

این در حالی است که سعودی‌ها نیز در حال حاضر به مخالفان در جنوب سوریه کمک می کنند.

العرب در پایان به نقل از یک منبع عربستانی افزود: قراردادی میان عربستان ،آمریکا و اردن منعقد شده است که بر اساس آن امکاناتی در اختیار مخالفان سوریه از طریق ایجاد اردوگاه‌های آموزشی برای افراد بریده از ارتش سوریه قرار می‌گیرد که آنها خود تضمینی برای ایجاد جریان معتدل از نخبگان سوری می‌باشند.

کد خبر 212033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز