چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رژیم گیاه‌خواری برای بدن مضر است، گفت: گیاه‌خواری مطلق موجب کمبود برخی از مواد غذایی برای بدن می‌شود.

کاهش وزن با رژیم‌های کوتاه مدت گیاه‌خواری موقتی است

احمد اسماعیل‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه گیاه‌خواری رژیمی بر پایه مصرف گیاهان و به معنای پرهیز از خوردن گوشت جانداران است، اظهار کرد: در این رژیم منابع غذایی حیوانی به ندرت و یا اصلا مصرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه چندین نوع گیاه‌خواری وجود دارد و جهت‌گیری گیاه‌خواران در برابر دام‌ها و فرآورده‌های دامی متفاوت است،‌ ادامه داد: در برخی از رژیم‌های گیاه‌خواری از خوردن تمام فرآورده‌های جانوری پرهیز می‌شود اما در برخی دیگر مصرف منابع حیوانی مانند شیر و تخم مرغ مانعی ندارد.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فواید گیاه‌خواری برای بدن گفت: رژیم‌های گیاه‌خواری شامل مقدار قابل توجهی فیبر و آنتی‌اکسیدان است اما گیاه‌خواری مطلق موجب کمبود برخی از مواد غذایی برای بدن می‌شود.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه حذف کامل فرآورده‌های گوشتی و دامی موجب کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید در بدن می‌شود،‌ افزود: اگرچه بهتر است بسیاری از مواد غذایی مصرفی از گروه غذایی گیاهان باشد اما در رژیم غذایی گیاه‌خواری مطلق کمبود کلسیم، روی، آهن و ویتامین B12 شایع است.

وی با اشاره به اینکه رژیم گیاه‌خواری به برخی از بیماران خاص توسعه می‌شود، بیان کرد: در بسیاری از بیماری‌های مزمن استفاده از رژیم گیاه‌خواری اما نه به صورت مطلق توصیه می‌شود. برای مثال برای افراد چاق، بیماران دیابتی،‌ بیماری‌های قلبی و عروقی حتی برخی از سرطان رژیم‌های مبتنی بر گیاهان مفید است.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: البته در برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی باید در مصرف سبزی‌جات احتیاط شود اما این احتیاط به معنی عدم استفاده از سبزی‌جات در رژیم غذایی این افراد نیست.

اسماعیل‌زاده با اشاره به تاثیر مثبت گیاه‌خواری بر کاهش وزن گفت: کاهش وزن با رژیم گیاه‌خواری در صورتی نتیجه بخش است که برای طولانی مدت ادامه پیدا کند زیرا کاهش وزن با رژیم کوتاه مدت گیاه‌خواری موقتی است.

کد خبر 212000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز