سازمان‌ اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) طی یک دهه گذشته با کیف، کوله‌پشتی و حتی کیسه‌های پلاستیکی به‌صورت مخفیانه ده‌ها میلیون دلار پول به دفتر حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان پرداخت کرده است تا بتواند نفوذ خود را در این کشور حفظ کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی افشاگرانه، به نقل از منابع فعلی و سابق دولت افغانستان و آمریکا تأکید کرده که این پول‌ها بدون اینکه در جایی ثبت شوند به‌صورت مستقیم به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان تحویل داده می‌شدند. خلیل رومن که از سال 2002 تا 2005 به‌عنوان رئیس دفتر کرزی فعالیت کرده با تأیید این مسئله در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گفته است: ما این پول را «پول نامرئی» نامیده بودیم؛ چون به‌صورت مخفیانه و محرمانه وارد و خارج می‌شد. یکی از مقام‌های دولت آمریکا هم به‌خاطر همین مسئله بدون افشای نامش در گفت‌وگو با این روزنامه تأکید کرد: بزرگ‌ترین عامل فساد مالی در افغانستان، دولت آمریکاست.

در این گزارش به نقل از منابع مطلع آمده است که بیشتر از ۱۰ سال این پول به‌صورت ماهانه به دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان داده می‌شد. به گفته مقام‌های آمریکا، سیا این پول‌ها را برای نفوذ بیشتر این سازمان در میان حلقه اول نزدیکان به حامد کرزی پرداخت می‌کرد اما این کار در اصل باعث افزایش فساد، قدرت گرفتن جنگ‌سالاران و تضعیف استراتژی خروج واشنگتن از افغانستان شد.

منابع دولت افغانستان در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرده‌اند که مدرکی درباره دریافت این پول توسط شخص کرزی وجود ندارد و مقام‌های شورای امنیت ملی این کیف‌ها را دریافت می‌کردند. پرداخت‌های صورت‌گرفته به دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان مانند برنامه‌های رسمی کمک‌رسانی آمریکا و سازمان سیا مورد نظارت قرار نمی‌گرفت تا قوانین آمریکا درباره مبادلات مالی نقض نشود. مقا‌م‌هایی که در جریان این پرداخت‌ها بوده‌اند اعلام کرده‌اند که هدف اصلی سیا اطمینان خاطر از داشتن ارتباط با کرزی و حلقه نزدیکان به او بوده است تا نفود سازمان اطلاعاتی آمریکا در کاخ ریاست‌جمهوری تضمین شود.

همزمان با انتشار این گزارش عبدالکریم خرم، رئیس دفتر کرزی هم آمریکا و ناتو را به‌دست داشتن در تنش‌های مرزی افغانستان و پاکستان متهم کرد. این مقام دولت افغانستان اعلام کرده که ناتو تأسیسات نظامی در منطقه مرزی را به نیروهای پاکستان واگذار کرده است. این نخستین‌بار است که یک مقام ارشد حکومت افغانستان برای ساختن ورودی و تأسیسات مرزی در امتداد خط دیورند توسط پاکستان، به صراحت نیروهای غربی را مقصر می‎داند؛ تأسیساتی که به تازگی باعث بروز تنش در روابط کابل و اسلام آباد شده است. رئیس دفتر حامد کرزی گفت:این مسئله نوعی دخالت آمریکا را نشان می‎دهد.

آمریکا با افغانستان قرارداد درازمدت استراتژیک دارد و رئیس جمهوری افغانستان روز ۱۵ آوریل در انتقاد از این مسئله نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است. مقام‌های دولت آمریکا طی سال‌های گذشته بارها دولت کرزی را به فساد گسترده مالی و تلاش نکردن برای مبارزه با آن متهم کرده‌اند. گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز اکنون نشان می‌دهد که آمریکا به گفته مقام‌های این کشور خود یکی از مهم‌ترین عوامل گسترش فساد مالی در افغانستان است که بیشتر از 10سال قوانین را زیر پاگذاشته است.

کد خبر 211698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز