همشهری آنلاین: چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات قضات پرونده‌ بازداشتگاه کهریزک پایان یافت اما از شکات، متهمان و وکلای آنها خواسته شد جزئیات جلسه منتشر نشود.

روح‌الامینی دادگاه کهریزک

به گزارش ایسنا، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات قضات متهم در پرونده بازداشتگاه کهریزک همانند سه جلسه قبلی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران و از حدود ساعت 9:30 صبح دوشنبه آغاز شده بود.

علت وقفه میان جلسات سوم و چهارم احضار شهود و مطلعانی برای حضور در دادگاه اعلام شد.

رئیس دادگاه خواستار منتشر نشدن جزییات چهارمین جلسه دادگاه کهریزک شد

 نجفی نماینده دادستان تهران پس از خروج از دادگاه کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده کهریزک به شکات، متهمان و وکلای آنها تذکر داد که جزییات این جلسه را منتشر نکنند.

نجفی تاکید کرد: قاضی مدیرخراسانی رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به افراد حاضر تذکر داد که مطالب منتشر شده جلسه دادگاه را منتشر نکنند.

وی گفت: جلسه دادگاه بعدازظهر برگزار نخواهد شد.

پنجمین جلسه دادگاه کهریزک، 11 اردیبهشت برگزار می‌شود

اصلانی وکیل مدافع یکی از قضات متهم در پرونده کهریزک پس از پایان چهارمین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران گفت: پنجمین جلسه این پرونده صبح روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

اصلانی تاکید کرد: رئیس دادگاه دو بار تذکر داد که افراد حاضر در دادگاه مطالب منتشر شده در جلسه را منتشر نکنند.

وی گفت: در این جلسه قاضی "ع. ح" به دفاع از خود پرداخت.

اصلانی که وکیل مدافع "ح. ز. د" از قضات متهم در این پرونده است، از بیان دیگر جزئیات چهارمین جلسه دادگاه کهریزک خودداری کرد.

 سعید مرتضوی در جمع خبرنگاران حاضر نشد

پس از پایان این جلسه، سعید مرتضوی خلاف جلسه قبل در جمع خبرنگاران حاضر نشد و سوار بر خودروی خود محل دادگاه را ترک کرد.

پاسخ روح‌الامینی به مرتضوی

عبدالحسین روح‌الامینی در پایان چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات قضات متهم در پرونده کهریزک در جمع خبرنگاران در واکنش به صحبت‌های مرتضوی که گفته بود اگر روح‌الامینی وظیفه‌ پدری‌اش را به جا می‌آورد این اتفاق نمی‌افتاد، گفت: من بیانات ایشان را خواندم، ولی مرغ پخته هم به این بحث‌ها می‌خندد.

وی ادامه اداد: مگر هر کسی با وزیر و وکیلی رابطه نداشته باید بچه‌ او را ببرند در یک جایی بکشند؟

روح‌الامینی افزود: نوشته‌های طنزنویس‌ها را بعد از مصاحبه ایشان بخوانید. بخوانید و ببینید حقوقدانان و قضات چه گفته‌اند؟ پاسخ این سوال‌ها را از ایشان بپرسید.

پدر یکی از کشته شدگان حادثه کهریزک تصریح کرد:‌ من مسئولیت پدری‌ام را همان موقع انجام داده‌ام. از کسانی که دست‌اندرکار بودند، از فرمانده سابق سپاه، از قائم مقام سابق ناجا و از دوستانی که در قرارگاه ثارالله داشتم موضوع را پیگیری کردم. خودم و بچه‌هایم به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه حضوری داشتیم. پسر ارشدم به کهریزک مراجعه کرد اما کسی پاسخگوی کسی نبود. همچنان که تا امروز هم آقایان در دادگاه پاسخگوی واقعی اتهاماتشان نیستند.

وی اظهار کرد: ما از روز اول هم گفته‌ایم که حداقل توقع‌مان قبول مسئولیت، عذرخواهی، استعفا و برکناری است و در صورتی که این‌ها رخ ندهند محاکمه است.

روح‌الامینی ادامه داد: متاسفیم که به این نقطه رسیده‌ایم و تا آخر هم ایستاده‌ایم و مسئولیت پدری‌امان را هم به نحو احسن انجام خواهیم داد.

وی گفت: از پسر ما که گذشت ان‌شاء‌الله برای فرزندان مردمی که آشنا و پارتی در این کشور ندارند این رویه‌ها تکرار نشود، تا آقایانی که مسوولیتی به عهده می‌گیرند پاسخگو باشند.

روح‌الامینی در واکنش به صحبت‌های قاضی "ح - ع" مبنی بر این‌که اگر شهود معرفی شده توسط روح‌الامینی از متهمان پرونده باشند حق ادای شهادت ندارند، گفت: آیا ایشان سخنگوی قوه قضاییه هم شده است؟

وی درباره‌ روند چهارمین جلسه دادگاه کهریزک گفت: امروز نوبت به شهود نرسید. همه وقت دادگاه به اظهارات آقای ح و وکیل مدافع او اختصاص یافت. دادگاه نیمه تمام ماند و تا روز چهارشنبه هم تنفس اعلام کردند.

روح‌الامینی گفت: دادگاه همچنان غیرعلنی است و قاضی محترم نیز طرفین را از مصاحبه منع کردند.

وی گفت:‌ روند برگزاری دادگاه خیلی خوب است منتهی کسی که در حال غرق شدن است به هر تخته پاره‌ای دست می‌زند.

پدر یکی از کشته شدگان حادثه کهریزک گفت: ما در جلسه دوم تقاضای احضار شهود را به دادگاه دادیم و تصمیم در این باره با دادگاه است، ولی هنوز نوبت به شهود نرسیده است.

وی با بیان این‌که « در جلسه امروز تنها دفاعیات متهم ردیف دوم و وکیل مدافع او ارائه شد» گفت: همچنان آثاری از پشیمانی را در متهمان پرونده نمی‌بینیم.

مصاحبه روح‌الامینی با خبرنگاران با واکنش پدر کامرانی از دیگر کشته شدگان حادثه کهریزک روبرو شد.

او معتقد بود که با توجه به تاکید رئیس دادگاه باید از انجام مصاحبه‌ با رسانه‌ها پرهیز کرد.

همچنین دادیار سابق ویژه امنیت دادسرای تهران با بیان این‌که «آقای روح‌الامینی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها تاکید رئیس دادگاه را مبنی بر عدم انتشار مطالب دادگاه، نقض کرده است» گفت: از این رو به اطلاع می‌رساند جلسه امروز دادگاه کلاً به دفاعیات اینجانب و وکیل مدافع من اختصاص یافت و نوبت به هیچ فرد دیگری نرسید.

علی‌اکبر حیدری‌فر پس از اتمام جلسه دادگاه گفت: موضوعی که هیچ ربطی به مذاکرات دادگاه ندارد و اینجانب به عنوان سند به آن استناد کردم این بود که خانواده شکات خصوصا آقایان روح‌الامینی و جوادی‌فر تاکنون مدعی بودند که فرزندان آنان در اغتشاشات و اخلال در امنیت جامعه حضور مؤثری نداشتند و این امر را بارها در رسانه‌ها منعکس کردند.

وی ادامه داد: اینجانب در این جلسه بیش از 10 عکس ارائه کردم که برخی از آن‌ها از سایت صراط نیوز و فیس‌بوک استخراج شده است و در این تصاویر فرزندان آقایان روح‌الامینی و جوادی‌فر در تجمعات قبل از 18 تیر 88 دیده می‌شوند.

حیدری‌فر خاطرنشان کرد: تصاویری مستند دفاعیه من هست که در آن خانواده یکی از همین شکات و فوت‌شدگان کهریزک در خارج از کشور با خانم شیرین عبادی دیدار داشته‌اند.

دادیار سابق ویژه امنیت دادسرای تهران در پایان افزود: ای کاش دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شد و ممنوعیتی برای انتشار لایحه دفاعیه اینجانب ایجاد نمی‌کردند تا مردم از حقایق موضوع و پشت صحنه‌های این جنگ روانی و تخریبی مطلع می‌شدند.

کد خبر 211666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز