همشهری آنلاین: در آستانه برپایی بیست‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فرهنگستان هنر با 30 عنوان کتاب جدید در این رویداد بزرگ فرهنگی کشور حضور می‌یابد.

کتاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، علیرضا اسماعیلی مدیر موسسه متن درباره حضور انتشارات این فرهنگستان در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت‌: به رغم مشکلاتی که در سال 91 گریبانگیر صنعت چاپ و نشر شد، از جمله گرانی و نوسانات قیمت کاغذ، انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه متن) امسال حدود 400 عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه خواهد کرد که از این تعداد 20 عنوان جدید و نزدیک به 10 عنوان تجدید چاپ آثار قدیمی‌تر اختصاص دارد.

علاوه بر این شش عنوان کتاب‌های منتشره پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر را نیز در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.

سرپرست معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر درباره استقبال از کتاب‌های این موسسه، توضیح داد: کتاب‌هایی مانند «دانشنامه زیبایی‌شناسی»، «جستارهایی در هنر اسلامی» و «بحران واقعیت در عکاسی معاصر» به عنوان کتاب درسی در موسسات آموزش عالی انتخاب شده است و آثاری چون «زیبایی‌شناسی و ذهنیت: از کانت تا نیچه»، «فرهنگ شاهنامه»، «دانشنامه معماری ایران» در گروه کتاب‌های مرجع هنری قرار گرفته است.

به گفته اسماعیلی یکی از آثار برجسته انتشارات فرهنگستان هنرکه برای نخستین‌ بار در نمایشگاه عرضه خواهد شد، کتاب دانشنامه هنر و معماری ایرانی است که ترجمه‌ای است از مدخل‌های مربوط به هنر حوزه تمدنی ایران در دانشنامه 34 جلدی هنر گروو، که یکی از معتبرترین و جامع‌ترین مراجع هنر در جهان است.

مداخل‌ این دانشنامه را استادان تراز اول ایرانی و خارجی نوشته‌اند و کتاب به قلم دکتر «سیدصالح طباطبایی» به فارسی ترجمه شده است.

این کتاب در قطع رحلی و در 800 صفحه به همراه صدها تصویر تقدیم هنرپژوهان و دوستداران هنر ایران خواهد شد.

از دیگر آثار ارزشمند موسسه «متن» فرهنگستان هنر "شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان" است که مدیر این موسسه به تشریح آن پرداخت و گفت: این کتاب دوجلدی در 800 صفحه با همکاری بانک توسعه صادرات به چاپ رسیده است.

جلد نخست این کتاب شامل تصاویر بیش از 400 اثر هنری ایرانی در موزه‌ها و مجموعه‌های عمومی و خصوصی لهستان، به همراه زیرنویس مختصری برای هر تصویر است و در جلد دوم مقالات علمی و زیرنویس تفصیلی برای هر اثر درج شده است.

وی در ادامه افزود: این آثار که قرن‌ها در موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف لهستان نگهداری می‌شده‌ است، در نمایشگاهی که در سال 2002 در لهستان بر پا شد، به نمایش درآمد و اشیاء متنوعی همچون منسوجات، ظروف فلزی، جنگ‌افزار، نسخ خطی، آبگینه، سفال، سکه و فرش‌های ایرانی را شامل می‌شود.

در کنار این نمایشگاه، همایشی علمی نیز برگزار شد که مقالات برگزیده آن در جلد دوم کتاب آمده است.

این کتاب زیر نظر شرق‌شناس لهستانی پرفسور«تادئوش مایدا» و با همکاری موزه ملی لهستان در ورشو، موزه ملی لهستان در کراکو و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران‌ تدوین و منتشر شده است و مهدی مقیسه و داوود طبایی ترجمه کتاب را بر عهده داشته اند.

همچنین دوکتاب «راهنمایی بر ادبیات و فیلم» ترجمه دکتر سید داوود طبایی عقدایی، و «معناسازی، استنتاج و بلاغت در تفسیر سینما» اثر دیوید بوردول، ترجمه شاپور عظیمی نیز توسط انتشارات فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

اسماعیلی همچنین از برگزاری دو نشست تخصصی برای بررسی آثار منتشر شده توسط فرهنگستان هنر در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب خبر داد و افزود: در اولین نشست که 15 اردیبهشت‌ ماه، ساعت 13:30 برگزار می‌شود با حضور معلم رئیس فرهنگستان هنر، دکتر امیرعلی نجومیان و دکتر سعید شاپوری، کتاب «راهنمایی بر ادبیات و فیلم» نقد و بررسی خواهد شد.

همچنین در روز 19 اردیبهشت هم جلسه معرفی، نقد و بررسی کتاب «دانشنامه معماری» برگزار خواهد شد.

در این نشست احمد سمیعی گیلانی و داوود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر حضور خواهند داشت.

او همچنین از نهایی شدن تهیه و انتشار شاهنامه شاه طهماسب خبر داد و گفت: این اثر ارزشمند هنری که با همکاری موزه هنرهای معاصر تهیه شده، اکنون در مرحله بازبینی نهایی قرارد دارد و تابستان امسال عرضه خواهد شد.

به گفته اسماعیلی، نظر به اهمیت و جایگاه ممتاز شاهنامه شاه طهماسب در تاریخ هنر ایران و جهان، چاپ آن مستلزم وسواس و دقت نظر فراوان بود و تمام تلاش دست‌اندرکاران بر این بوده است تا کتاب به نفیس‌ترین صورت ممکن منتشر شود.

به گفته وی پیش‌فروش این اثر نفیس در نمایشگاه کتاب آغاز خواهد شد و دوستداران این کتاب می‌توانند با پیش‌خرید آن، از تخفیف نمایشگاه برخوردار شوند.

وی در پایان این گفتگو، نمایشگاه کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی سال دانست و گفت: این رویداد باعث برقراری ارتباط مستقیم بین ناشران و مخاطبان اصلی کتاب یعنی مردم می‌شود.

همچنین در کنار عرضه و فروش، فرصت و محملی برای گفتگو و تبادل نظر میان هنرمندان و پژوهشگران فراهم خواهد شد.

انتشارات فرهنگستان هنر در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران در مصلی تهران، شبستان، راهروی 15، غرفه 19 قرار دارد.

 

کد خبر 211641
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز