همشهری آنلاین: نماینده سوریه در سازمان ملل می‌گوید کشورهای غربی مساله احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به عنوان یک تاکتیک فشار بر ضد این کشور مطرح کرده‌اند.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، بشار جعفری روز یک‌شنبه (۸ اردیبهشت) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان بی ان» لبنان تاکید کرد مبارزه بر ضد سوریه با هدف امتیازگیری از دمشق در زمینه‌های مختلف طراحی شده است.

الجعفری افزود سوریه از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل خواست در زمینه تحقیق و بررسی درباره آن‌چه استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر خان العسل در حلب خوانده شد مساعدت کند اما وقتی شورای امنیت برای بحث در این زمینه تشکیل جلسه داد نمایندگان فرانسه و انگلیس ادعاهای بی‌اساسی را درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در حمص ۴ ماه پیش از حادثه حلب مطرح کردند.

مقام‌های امریکا، رژیم اسرائیل و انگلیس گفته‌اند مدارکی دال بر احتمال استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در مقابله با شورشیان برخوردار از حمایت خارجی وجود دارد.

سوریه با نادرست و جعلی خواندن این اتهامات آن‌ها را رد کرده است. عمران الذعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه می‌گوید دمشق خواهان بررسی اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور از سوی کارشناسان روسی است.

سخنگوی «سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی» که در لاهه قرار دارد نیز گفت آن‌چه که مقام‌های اسرائیل و غرب به عنوان مدرک به آن اشاره می‌کنند با استانداردهای مورد نیاز سازمان ملل در این زمینه تطابق ندارد.

چین نیز اعلام کرده است با استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کشوری مخالف است.

کاخ سفید پیشتر استفاده از هر گونه تسلیحات شیمیایی در سوریه را یک «خط قرمز» توصیف کرده بود که ممکن است به اقدام نظامی احتمالی دامن بزند.

وزارت خارجه انگلیس نیز روز پنج‌شنبه (۵ اردیبهشت) اعلام کرد مدارک «مختصر اما قانع‌کننده‌ای» درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در اختیار دارد.

یک مقام ارشد ارتش اسرائیل ۲۳ آوریل نیروهای سوری را به چندین بار استفاده از عامل اعصاب سارین بر ضد شورشیان متهم کرده بود.

این در حالی است که دمشق بارها گفته است در تلاش برای پایان دادن به ناآارمی در این کشور از تسلیحات شیمیایی استفاده نخواهد کرد.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های مرگبار بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

کد خبر 211634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز