جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: با وجود تاکید معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ساخت مدارس شهر بم و برچیده ‌شدن مدارس کانکسی، همچنان بیش از 1000 دانش‌آموز بمی در مدارس کانکسی درس می‌خوانند.

براساس این گزارش حبیب‌الله بوربور، معاون عمرانی آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، سال گذشته در آستانه شروع سال تحصیلی 86-85 به صراحت اعلام کرد که مدارس شهر بم ساخته شده است و هیچ دانش‌آموز بمی امسال (سال تحصیلی 86-85) در کانکس  درس نخواهد خواند.

وی همچنین در واپسین روزهای شهریورماه 85 از پایان ساخت مدارس شهر بم سخن گفته بود. این در حالی است که اکنون موسی حافظ آبادیان، رئیس آموزش و پرورش شهر بم از ادامه عملیات ساخت مدارس بم و تحصیل 2400 دانش‌آموز بمی (10 درصد از جمعیت دانش‌آموزی این شهر) در کانکس‌ها خبر می‌دهد.

خبرنگار اعزامی همشهری به بم در پیگیری این موضوع از ادامه فعالیت آموزشی 5 مدرسه کانکسی در بم- 4 مدرسه شهری و یک مدرسه روستایی- خبر داد.

به گزارش همشهری، تعداد دانش‌آموزان در مدارس کانکسی بم متفاوت است به طور مثال در مدرسه اولیا حدود 100 دانش‌آموز و در دبیرستان خاتم‌الانبیاء بیش از 340 دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند.

یادآور می‌شود سال 1382 بر اثر وقوع زلزله در شهر بم، حدود 90 درصد واحدهای آموزشی این شهر تخریب شد و دانش‌آموزان مجبور به تحصیل در مدارس کانکسی شدند.

موسی حافظ آبادیان، رئیس سازمان آموزش و پرورش بم دراین‌باره به همشهری گفت: با وجود همه تلاش‌های انجام‌شده متأسفانه هنوز هم بیش از 1000 دانش‌آموز بمی در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند که امید است با ساخت چند واحد آموزشی دیگر در این شهر زلزله‌زده، شاهد برچیده‌شدن مدارس کانکسی در بم باشیم.

وی با انتفاد از کندی عملیات ساخت واحدهای آموزشی بم افزود: حدود 6 ماه است که عملیات ساخت مدارس متوقف شده است و هیچ کاری در این زمینه انجام نمی‌شود.

حافظ آبادیان خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای ساخت مدارس شهر بم، 10 میلیارد تومان بودجه از سوی بانک توسعه اسلامی در نظر گرفته شده بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش بم پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی و ساخت مدارس در مناطق کم‌جمعیت را از مشکلات آموزش و پرورش بم عنوان کرد و گفت: در برخی مناطق مدرسه وجود ندارد و از طرفی به لحاظ بعد مسافت انتقال و جابه‌جایی دانش‌آموزان امکان‌پذیر نیست و این مشکل در برخی مناطق روستایی نمود بیشتری دارد.

در همین حال حسین نعمتی، کارشناس خدمات و پشتیبانی آموزش و پرورش بم تعداد مدارس نیمه‌کاره این شهر را 11 واحد اعلام کرد و گفت: این مدارس حدود 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که در حال حاضر ساخت آنها متوقف شده است.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده قرار بود همه پروژه‌های آموزشی شهر بم تا پایان سال 85 به اتمام برسد که متأسفانه در عمل این چنین نشده است.

نعمتی گفت: مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، علت پایان‌نیافتن ساخت مدارس بم را  تأمین ‌نشدن اعتبار اعلام کرده‌اند.

به گفته وی، قرار است همه پروژه‌های آموزشی تا مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش شهر بم شود.

مدارس کانکسی بم تا مهرماه برچیده می‌شود

از سوی دیگر معاون آموزش و پرورش عمومی در نشست خبری افتتاح نخستین مجتمع آموزشی نمونه یونسکو در بم گفت: مدارس کانکسی تا مهرماه امسال برچیده خواهد شد و همه دانش‌آموزان بم به مدارس عادی منتقل می‌شوند.

حسین احمدی در ادامه افزود: زلزله بم آسیب‌های روحی فراوانی را به دانش‌آموزان این شهر وارد کرده است که برای مقابله با این آسیب‌ها آموزش و پرورش طرح‌های ویژه‌ای را  اجرا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای بالابردن روحیه و استقامت دانش‌آموزان شهر بم، ارایه خدمات مشاوره‌ای در مدارس این شهرستان تابستان امسال نیز انجام می‌شود.

معاون امور هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز درباره وضعیت نظام مشاوره در مدارس بم گفت: پس از زلزله بم سازمان یونیسف حدود 60 متخصص روانشناس را به بم اعزام کرد.

غلامرضا کریمی افزود: این متخصصان ماهانه 3 روز به معلمان و دانش آموزان خدمات مشاوره‌ای ارایه دادند که نتایج این پروژه مشاوره‌ای، نشانگر اهمیت نقش درمانی مشاوره در دانش‌آموزان است.

تألمات روحی، بزرگترین مشکل دانش‌آموزان بم

در همین حال رئیس سازمان آموزش و پرورش استان کرمان، تألمات روحی را بزرگترین مشکل دانش‌آموزان بم عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های استان کرمان برای حل این مشکل ادامه دارد.

احمد فتحی افزود: تعداد مشاوران در مدارس بم بسیار است و اما افراد در نظر گرفته شده برای مشاوره تنها مشاوره تحصیلی به دانش‌آموزان ارایه می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به مشکلات بهداشتی دانش‌آموزان بمی گفت: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به حل مشکل کمبود مربیان بهداشت بم نیست و باید در این مورد وزارت بهداشت و سایر نهادها نیز کمک کنند.

کد خبر 21155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز