یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید امریکا به دلیل احتمال درگیری هسته‌ای با روسیه در سوریه مداخله نظامی نخواهد کرد.

us russia

 مارک گلن، عضو جنبش همبستگی هلال و صلیب در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌ وی بیان کرد: «من فکر نمی‌کنم که به یک دلیل ساده مداخله نظامی در سوریه انجام شود، زیرا روسیه و چین آشکارا مخالفت خود را با مداخله نظامی ناتو اعلام کرده‌اند.»

وی خاطر نشان کرد: «سرگئی لاوورف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با جان کری، وزیر خارجه امریکا به روشنی موضع مسکو را اعلام کرد و گفت که روسیه با هر گونه مداخله نظامی در سوریه مخالف است.»

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: «از این رو، من فکر نمی‌کنم چنین چیزی به زودی رخ دهد. من فکر می‌کنم که ایالات متحده خود را در شرایط سختی یافته است. اسرائیل همواره بر حمله تاکید می کند و ایالات متحده در این شرایط و اکنون با حمله به سوریه مخالف است؛ زیرا در این شرایط امریکا به چشم‌انداز درگیری نظامی با یک قدرت هسته‌ای همانند روسیه نمی‌نگرد.»

گلن درباره این که تا چه اندازه ورود فیزیکی چین و روسیه را در صورت بروز مداخله نظامی در سوریه محتمل می‌داند گفت: «این کشورها اکنون نیز درگیر هستند. سوریه نمی‌تواند انواع فشارها را تحمل کند، اگر بخواهیم از این عبارت استفاده کنیم، یعنی این که سوریه در دو سال گذشته تحت فشارهای گوناگون بوده است.»

وی افزود: «این جریان می تواند به سرعت از جنگ سرد به جنگ گرم تبدیل شود، یعنی اگر امریکا آن چه را که در لیبی انجام داد در سوریه هم انجام دهد، شما بازیگرانی اصلی را خواهید داشت که در جنگ سوریه درگیر خواهند شد.»

این تحلیل‌گر سیاسی گفت: «به یاد داشته باشید که امریکا هنگامی توانست به لیبی حمله کند که تاکتیک تائید روسیه در شورای امنیت را داشت. اکنون امریکا نمی‌تواند از این تاکتیک استفاده کند و امریکا می داند که اگر امریکا با دم شیر بازی کند آسیب خواهد دید.»

این در حالی است که میخائیل بودگانف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید ادعاها درباره به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه نباید به عنوان بهانه‌ای برای مداخله نظامی در این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دو روز پیش از اظهارات بودگانف، چاگ هیگل، وزیر دفاع امریکا ادعا کرد که بر اساس ارزیابی جامعه اطلاعاتی امریکا، دولت سوریه به صورت محدود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

سوریه از میانه ماه مارس ۲۰۱۱ شرایط نآارامی را تجربه می‌کند. در این خشونت‌ها شمار زیادی از نیروهای امنیتی و اعضای ارتش کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید که هرج و مرج و آشوب از خارج کشور، هدایت می‌شود و گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان دارای ملیت‌های خارجی هستند.

دمشق غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن همچون قطر، عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه‌های شورشی مسلح در سوریه متهم می‌کند.

کد خبر 211529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز