مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: اخیرا خبری توسط رسانه‌ها منتشر شد که در آن ادعا شده بود «با استفاده از نرم‌افزار اندروید تلفن همراه می‌توان کنترل یک هواپیمای تجاری در حال پرواز را به‌دست گرفت».

هواپیما

این خبر به سرعت در رسانه‌های ایران منعکس گردید بدون اینکه کوچک‌ترین تحقیقی درباره آن صورت گیرد. این در حالی است که متخصصان می‌گویند امکان چنین رخدادی وجود ندارد. در خبر اولیه آمده بود: «با استفاده از نرم‌افزار اندروید تلفن همراه می‌توان کنترل یک هواپیمای تجاری در حال پرواز را به‌دست گرفت که این امر، ضعف سیستم ناوبری هواپیماهای مدرن را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در کنفرانس امنیتی در آمستردام هلند، تحقیق یک محقق اسپانیایی نشان می‌دهد، با استفاده از نرم‌افزار اندروید تلفن همراه می‌توان کنترل یک هواپیمای تجاری در حال پرواز را به‌دست گرفت. «هوگو تسو» با تشریح ضعف امنیتی سیستم 35ساله استاندارد ارتباطات هوا به زمین موسوم به ACARS خاطرنشان می‌کند:

این سیستم برای انتقال اطلاعات بین هواپیما و برج مراقبت شامل داده‌های ناوبری مورد استفاده در سیستم مدیریت پرواز هواپیما (FMS) به‌کار می‌رود. سیستم‌های مدرن FMS در حقیقت ماژول‌های رایانه‌ای هستند که با اتاقک خلبان (کاکپیت) و سایر سیستم‌های رایانه‌ای هواپیما در ارتباط هستند، اما این سیستم‌های پیشرفته داده‌هایی که از طریق ACARS از برج مراقبت دریافت می‌کنند را مورد بازبینی و تأیید قرار نمی‌دهند. در این روش از یک نرم‌افزار توسعه یافته اندرویدی و یک نرم افزار رادیویی استاندارد برای ساخت نرم افزار PlaneSploit استفاده می‌شود؛ این نرم افزار قادر به وارد کردن داده‌ها از نرم‌افزار FlightRadar24 برای مکان یابی پروازها در محدوده رادیویی و استفاده از ACARS برای آپلود کردن برنامه نرم افزاری مخرب SIMON روی سیستم مدیریت پرواز هواپیما (FMS) هدف است.»

بررسی‌های خبرنگار گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری نشان می‌دهد که اولا نرم افزار FlightRadar24 یک نرم افزار غیرمرتبط با سیستم ناوبری هواپیما‌هاست و ثانیا تنها بخشی از هواپیماها در دنیا از این نرم افزار استفاده می‌کنند. کاربرد اصلی این نرم افزار نشان دادن وضعیت پرواز هواپیماها روی یک وب سایت به آدرس FlightRadar24.com و اطلاع‌رسانی به مسافران و عموم مردم است.

اطلاعاتی که شامل نوع هواپیما، مسیر پروازی، ارتفاع پرواز و سایرداده‌های عمومی هر هواپیما می‌شود. امکان دریافت این اطلاعات عمومی از طریق تلفن‌های همراه با استفاده از نرم افزار موجود روی این سایت نیز وجود دارد. در ایران هیچ هواپیمایی دارای چنین نرم افزار و سخت افزاری برای ارسال اطلاعات به سایت مذکور نیست. همچنین خبرنگار ما این خبر را برای مدیر ارتباط با رسانه‌های جامعه متخصصین مراقبت پرواز ایران ارسال کرد. وی در پاسخ اعلام کرد:

«پس از بررسی خبر توسط چند نفر از همکاران و متخصصان، افراد متفق‌القول هستند که سیستم‌های ناوبری هواپیما از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و نرم‌افزارهای جدید در سخت‌ترین حالت ممکن است بتوانند در آنها اندکی خلل ایجاد کنند، اما در دست گرفتن کنترل هواپیما امکان‌پذیر نخواهد بود.»

کد خبر 211518
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز