همشهری آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید که امریکا برای حفظ انحصار رژیم اسرائیل در خاورمیانه، از دستیابی کشورهای این منطقه استراتژیک به فن‌آوری هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

obama netaniaho

به گزارش شبکه پرس تی وی، علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تازگی از برنامه توسعه انواع جدید تسلیحات اتمی امریکا انتقاد کرده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس گفت که طرح امریکا برای اختصاص میلیاردها دلار با هدف نوسازی زرادخانه‌هسته‌ای خود نقض آشکار حقوق بین الملل است.

سلطانیه این اظهارات را در نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ژنو بیان کرد.

سفیر جمهوری اسلامی در آژانس تشکیل کمیته‌ای را برای کار بر روی پیش نویس سند الزام‌آور حقوقی درباره غیرقانونی بودن سلاح‌های هسته‌ای خواستار شد.

شبکه پرس تی‌ وی با رضوان رزق، مفسر سیاسی درباره این موضع مصاحبه کرده است که در ادامه متن فارسی این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • پرس تی‌ وی: آیا ایالات متحده نسبت به زرادخانه هسته‌ای خود پاسخگو خواهد بود، شما این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضوان رزق: خب، همان گونه می‌بینیم ایران زمان زیادی را صرف کرده است و مذاکرات زیادی را با بسیاری از کشورهای انجام داده است و به ویژه در نشست پیشین سران که در اروپا برگزار شد مذاکرات کرد و راه به جایی نبرد.

در واقع غرب نتوانست قانع شود یا نمی خواهد قانع شود که ایران به دنبال بمب هسته ای است یا از قدرت هسته‌ای برای انجام اقدام تسلیحاتی علیه هر کشور دیگری استفاده کند زیرا استفاده از این تسلیحات به لحاظ اخلاقی ممنوع است و نیز قانون ایران نیز استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه دیگر کشورها را ممنوع کرده است.

بنا بر این، اکنون غرب تلاش می کند ایران را از دستیابی به فن‌آوری هسته‌ای محروم کند تا این کشور نتواند از انرژی یا قدرت هسته‌ای برای توسعه و ترقی یا به کارگیری صلح آمیز از فن آوری هسته‌ای برای بخش پزشکی و تامین انرژی بهره مند شود.

دولت ایالات متحده سعی می‌کند هر یک از کشورهای خاورمیانه را از دستیابی به سلاح های هسته‌ای اتمی محروم کند تا انحصار هسته‌ای رژیم اسرائیل را در منطقه محفوظ بماند تا نه تنها انرژی هسته‌ای یا برق هسته‌ای برای خود تولید و از آن استفاده کند، بلکه از دهه پنجاه تا کنون از زرادخانه بزرگ کلاهک های هسته ای برخوردار است. رژیم اسرائیل این کلاهک های هسته‌ای را با هدف استفاده علیه همه کشورهای عربی و به ویژه لبنان و سوریه نگهداری می‌کند.

از این رو، این زرادخانه برای کشورهای اطراف یا کشورهایی که هنوز حاضر نیستند مذاکره صلح با رژیم اسرائیل انجام دهند تهدید مستقیم محسوب می‌شود.

بنا بر این، ایالات متحده باید تشخیص دهد که نمی تواند مانع توسعه فن آوری هسته‌ای در ایران شود. اکنون ایران از فن آوری هسته‌ای برای تولید برق هسته ای برخوردار است، ایران می‌تواند از این فن آوری هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کند تا بتواند انرژی هسته‌ای را جایگزین نفت کند، زیرا نفت سرانجام به پایان خواهد رسید و دستیابی به انرژی هسته‌ای ایران را به کشوری بسیار مستقل تبدیل خواهد کرد تا در آینده برای تامین انرژی آینده خود به خارج وابسته باشد.

البته این مسئله ابتدا اسرائیلی‌ها را آزار می‌دهد و اکنون آن‌ها سعی می‌کنند از طرف شورشیان از سلاح‌های شیمیایی علیه ارتش سوریه استفاده کند زیرا هر گونه حمله اسرائیل به سوریه در آینده نزدیک را توجیه خواهد کرد یا این که سعی می‌کند تا حمایت دولت ایالت متحده را به دست آورد تا در صورت حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران، این حملات را پوشش دهد.

بنا بر این، اوضاع در منطقه کمی در حال تغییر است و اکنون رژیم اسرائیل بسیار احساس راحتی نمی‌کند و نمی تواند آرزوهای خود را برای تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران به اجرا درآورد. از این رو، اسرائیلی ها باید این واقعیت را بپذیرد که اکنون ایران یک قدرت هسته‌ای است.

کد خبر 211515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز