مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

زندگی در آپارتمان‌ها و به قولی زیستن در ارتفاع، در بسیاری از شهرهای ایران فراگیر شده است اما هنوز فرهنگ آپارتمان‌نشینی چنان که باید جا نیفتاده است و همین مسئله باعث می‌شود که مناسبات همسایگان که تا دیروز در کوچه‌های افقی با صلح و صفا زندگی می‌کردند، حالا در کوچه‌های عمودی دستخوش تنش‌های ناخواسته شود.

 فرهنگ آپارتمان‌نشینی در مجموع شامل قوانین و مقرراتی است که همه ما باید آنها را رعایت کنیم. برای آشنایی بیشتر شما، یک بار دیگر این مقررات را که لازمه زندگی در شهرهای امروز است، مرور می‌کنیم؛پول آب و برق و گاز و هزینه شارژ را به‌موقع بپردازیم تا این خدمات که معمولا به‌صورت نوبتی برعهده مدیر یا هیأت مدیره یک مجتمع مسکونی است دچار وقفه نشود.

از ایجاد سر و صدای غیرمتعارف و آزاردهنده از ساعت یک تا چهار بعدازظهر و 9شب تا9 صبح روز بعد که معمولا زمان استراحت است خودداری کنیم. صدای رادیو و تلویزیون و هر نوع وسیله صوتی را تنها برای داخل آپارتمان خودمان تنظیم کنیم تا برای همسایگان مزاحمت ایجاد نکند.

از آلوده کردن فضاهای عمومی ساختمان بپرهیزیم و به‌خصوص چیزهایی مثل ته‌سیگار، مواد چسبنده مانند آدامس و دستمال کاغذی را در این قبیل فضاها رها نکنیم.

اتومبیل خود را در مکانی که طبق سند به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده قرار دهیم و از آوردن اتومبیل میهمان به فضایی که محدود و متعلق به ساکنان مجتمع است، خودداری ورزیم.

از هر گونه تعمیرات مکانیکی و تعویض روغن خودرو در داخل پارکینگ مجتمع مسکونی اجتناب ورزیم.
رعایت شئونات اخلاقی و عرفی در بخش‌های مشترک الزامی است و همه سعی کنیم با لباس مناسب در این فضاها حضور یابیم.

هنگام بروز اتفاقاتی مثل برخورد میان ساکنان و درگیری احتمالی به هر دلیل، سعی کنیم از راه‌های ممکن و در عالم همسایگی، برای ایجاد صلح و آشتی مشارکت داشته باشیم. میانجیگری بهنگام برای کاهش خشونت و درگیری میان دو همسایه، یک اصل اخلاقی است و به پایداری تفاهم و همیاری در مجتمع‌های مسکونی کمک می‌کند.

هنگام جابه‌جایی لوازم خانه، کار را طوری انجام دهیم تا برای همسایگان سروصدا و مزاحمت ایجاد نکند. مثلا وسایل را به جای حمل، روی زمین نکشیم.

میهمانی‌های شبانه را حتی‌المقدور طوری سامان بدهیم که زودتر به پایان برسد و اگر هم استثنائا به درازا کشید به‌خصوص هنگام خداحافظی و بدرقه میهمانان با سروصدا همراه نباشد.

بستن در ورودی مجتمع را هرگز از یاد نبریم، حتی اگر به صورت کوتاه‌مدت نیاز به خروج از مجتمع داشته باشیم.
برای خارج کردن افراد غریبه‌ای که بدون دلیل وارد مجتمع می‌شوند یا مشکوک به خلافکاری هستند حتما از کلانتری محل و پلیس کمک بگیریم و بدانیم که رعایت قوانین فراتر از احساسات آنی ما می‌تواند ضامن امنیت پایدار باشد.

سودابه رستگارپناه

کد خبر 211409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز