همشهری‌آنلاین: با انتشار سی‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات - ویژه اردیبهشت ماه 92 - این نشریه تخصصی وارد چهارمین سال فعالیت خود شد.

سی‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

سی‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شددر این شماره علاوه بر گفتار و نوشتار جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و علمی، پرونده‌هایی با موضوعات رسانه و تبلیغات سیاسی، موسیقی و همبستگی قومی، کپی‌رایت و همگرایی و واگرایی رسانه‌های جدید در تلویزیون به چاپ رسیده است. این نشریه یه صاحب‌امتیازی و مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر می‌شود.

چرا هفته روابط‌عمومی؟ عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه به قلم مدیرمسؤول است که با ذکر تاریخچه نامگذاری روز روابط‌عمومی در تقویم رسمی کشور به چرایی برگزاری هفته روابط‌عمومی در سالجاری اشاره کرده و در تشریح ضرورت‌های توجه بیشتر به ظرفیت‌های نهاد روابط‌عمومی آورده:.«بررسی سابقه نامگذاری روز، هفته و سال روابط‌عمومی (که پرداختن به آن در مجالی دیگر ضروری است) در کشورهای مختلف مؤید آنست که هر اندازه حکومت‌ها در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پیشرفت می‌کنند، به همان اندازه به بهره‌گیری از نهادهای مشاوره و اجرای برنامه‌ها و راه‌حل‌های روابط‌عمومی، احساس نیاز کرده و با چنین نامگذاری‌هایی لزوم توجه بیشتر به مسؤولیت‌ها و عملکرد حرفه‌ای این دانش، فن و هنر را به مثلث دولت، مردم و کارگزاران روابط‌عمومی، گوشزد می‌کنند.

در اولین بخش تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و دیدگاه‌های این شماره ماهنامه، یادداشتی با عنوان نقش رسانه‌ها در آموزش ملی و یادگیری مادام‌العمر توسط محمدناصر حقیقت به رشته تحریر درآمده و در آن به بررسی این موضوع براساس اهداف تعیین شده از سوی کمیسیون ملی یونسکو پرداخته شده است. براساس تعریف ارائه شده از سوی کمیسیون ملی یونسکو، یادگیری مادام‌العمر شامل یادگیری رسمی، غیررسمی و آزاد است که همه جنبه‌های زندگی انسان از جمله خانواده، مدرسه، جامعه، محیط کار و اوقات فراغت را در بر می‌گیرد.

شخصیت‌پردازی مؤنث در مجموعه کلاه‌قرمزی با عنوان نَه دست، نَه جیغ، نَه هورا! به قلم نگین حسینی پژوهشگر ارتباطات نیز عنوان یادداشت دیگری است که ضمن تأکید بر موفقیت‌های مجموعه کلاه قرمزی، یک پرسش جدی مطرح کرده است: چرا شخصیت‌های ثابت مجموعه کلاه‌ قرمزی عمدتاً مذکر هستند؟

نگاهی به کارکرد فراموش شده قهوه‌خانه‌ها با عنوان« قهوه‌خانه؛ شبکه ارتباط اجتماعی- تاریخی نوشته مشترک صالح امین‌پور و فردین مصطفایی و نکات مهم ارتباطات مؤثر برای مدیران نوشته نیکولاس وی. لیوپا و ترجمه عادل میرشاهی از دیگر مطالب این بخش هستند.

دو گفت‌وگوی خواندنی محمد دشتی با مرتضی مجدفر در مورد سرقت رسانه‌ای با عنوان آماده‌خورها در کمین خبر دیگران! و گفت‌وگوی وی با عیسی بخشی، آخرین بازمانده از گروه سه نفره بخشی‌های بجنورد درباره موسیقی خراسان شمالی با عنوان پنجه ما بر تار دل مردم می‌نوازد تجارب و اطلاعات مفیدی را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

more آشنایی با تاریخچه ساز دو تار شمال خراسان

در این ماهنامه گفت‌وگوی سیاوش کوخه‌یان با سعیدرضا عاملی که به واکاوی باید‌ها و نباید‌های آموزش مجازی پرداخته‌اند با عنوان استاد آنلاین، دانشجو آنلاین، دانشگاه آفلاین منتشر شده است. منوچهر دین‌پرست نیز در گفت‌وگو با ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی ایران در روسیه با تیتر روس‌ها رسانه تأثیرگذار در جهان ندارند و مصاحبه با رضا سجادی سفیر ایران در این کشور با عنوان رسانه‌ها بعد از گلاسنوست تلاش کرده وضعیت رسانه‌ها در روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را ترسیم کند.

اما دو گفت‌وگوی حمید نورشمسی با حجت‌الاسلام رسول جعفریان تحت عنوان ادعا درباره مهدویت نردبان ترقی برخی شده است و علی آقاغفار با عنوان پشت خیلی از تصمیمات فرهنگی اراده‌ای غیرفرهنگی خوابیده است نیز در این ماهنامه دیده می‌شود. علی آقاغفار که شش سال به عنوان سردبیر خبرگزاری ایبنا فعالیت می‌کرد اوایل زمستان سال گذشته از این رسانه کنار گذاشته شد. این گفت‌وگو نقدهای آقاغفار به مدیریت فرهنگی و رسانه‌ای حوزه کتاب را به شکلی صریح پیش روی خوانندگان قرار می‌دهد.

چند کلمه درباره مدیریت فرهنگی نوشته ندا مفاخری و مهدیان دروغین از نگاه ارتباطات، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی در بستر منجی‌سازی نوشته محمدرضا اسدزاده نیز از دیگر یادداشت‌ها و تحلیل‌های منتشر شده در سی‌وششمین ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

امیر لعلی سردبیر ماهنامه نیز در گفت‌وگو با سید محمد پژمان، شهردار مشهد که عنوان دومین پایلوت شهر الکترونیک در کشور را یدک می‌کشد گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگو که با تیتر شهر الکترونیک متولی ندارد منتشر شده، روند الکترونیکی شدن خدمات شهرداری‌ها به شهروندان مورد بررسی قرار گرفته است. این مصاحبه با دو یادداشت از دکتر علی‌اکبر جلالی، بانی شهرها و روستاهای الکترونیکی در کشور با عنوان جایگاه شهرهای الکترونیک ایران تا پایان سال 1391 و مسعود فاتح، روزنامه‌نگار با عنوان از زیرساخت تا فرهنگ‌سازی؛ دلایل کندی شکل‌گیری شهرهای الکترونیک همراه شده است.

پرونده تبلیغات: رسانه و تبلیغات سیاسی

«جایگاه رسانه در تبلیغات انتخاباتی» نوشته لیلا خانزاده، «سواد رسانه‌ای؛ فیلتری میان تبلیغات سیاسی و افکارعمومی» نوشته مریم محمدی، بررسی ماهیت و اهداف تبلیغات سیاسی در گفت‌وگوی لیلا خانزاده با حسن بشیر تحت عنوان «تبلیغات سیاسی به دنبال گفتمان‌سازی و اقناع مخاطب»، «تجربه‌ استفاده انتخاباتی از رسانه‌ها در دنیا» نوشته علی قنادزاده، «تلاقی رسانه، تبلیغات و اخلاق در جامعه ایرانی» به قلم رضا قسیمی و «سواد رسانه‌ای؛ رمزگشای تبلیغات سیاسی» نوشته فائزه سادات شاه طاهری عناوین و موضوعات این پرونده را تشکیل می‌دهند.

فرهنگی: موسیقی و همبستگی قومی

همه ما منافع، اهداف و دشمن مشترک داریم نوشته فاطمه پورمعصوم، «از حماسه‌سرایی قیچک تا هم‌سرودی با همه اقوام ایرانی» نوشته عبدالسلام بزرگ‌زاده، دیدگاه عبدالسلام بزرگ‌زاده پژوهشگر موسیقی بلوچستان درباره تأثیر موسیقی در انتقال، گفت‌وگوی فاطمه پورمعصوم با علی‌اکبر فرهنگی با عنوان «اقوام ایرانی، تحت فرهنگ فراگیر ایرانی، نواهای یکدیگر را درک می‌کردند؛ موسیقی بیان‌کننده احساسات ناب بشری است» و مصاحبه با امیر مصطفی جعفرپوری، نوازنده تنبور با تیتر «نزدیکی جان‌هاست به هم، نغمه تنبور» در این پرونده منتشر شده‌ است.

حقوقی: کپی‌رایت

قانون کپی‌رایت؛ رهیافتی مؤثر برای گسترش ارتباطات هنری نوشته پیمان مرادخانی، رسانه‌ها بستری برای تحقق کپی‌رایت نوشته بهروز بلمه، گفت‌وگوی آمن خادمی با پری ملکی، سرپرست گروه موسیقی خنیا با تیتر هیچ پیش‌درآمد و بستری برای کپی‌رایت نداریم، خوانش‌های امروزی در تئاتر مبنایی ارتباطی دارند» نوشته حجت‌اله مرادخانی، انتزاعی بودن مجسمه؛عامل برقراری ارتباط با مخاطب به قلم حجت‌اله مرادخانی و گفت‌وگوی وی با ایران درودی، بانوی هنرمند ایران با تیتر صداقت هنرمند، عامل اصلی ارتباط با مخاطب است: نبود قوانین صریح موجب شده تا در حراج‌های هنری حق هنرمندان نادیده گرفته شود، پاسداری از فرهنگ تضمینی برای ماندگاری روابط انسانی نوشته سمیه حیدری، عناوین مطالب این پرونده است.

دیجیتال: همگرایی و واگرایی رسانه‌های جدید در تلویزیون

همگرایی و واگرایی رسانه‌های جدید در تلویزیون؛ دنیای جدید و دیوانه نوشته رضا قربانی، گفت‌وگوی مهشید مظلوم با دکتر داوود زارعیان درباره مفهوم IPTV با عنوان ابزاری برای مقابله با کاربرد زیاد شبکه‌های ماهواره‌ای و سرگردانی مخاطب و گفت‌وگوی وی با محسن فردرو قائم‌مقام معاونت مجازی صداوسیما با تیتر  IPTV امکان رقابت در سپهر رسانه‌ای با شبکه‌های ماهواره‌ای را فراهم می‌کند، طرح چند نکته درباره مخاطب‌پسند شدن IPTV در ایران؛ آیا تلویزیون تعاملی برای مردم ایران تجربه کاربر بالایی دارد؟ نوشته مریم بورقانی فراهانی تلویزیون تعاملی، عرصه‌ای جدید برای فعالیت مخاطب؛ اینترنت چگونه به توسعه تلویزیون کمک می‌کند؟ نوشته فاطمه ندیمی و رسانه‌های جدید، تغییرات در تلویزیون را اجتناب‌ناپذیر کرده‌اند؛ تلویزیون عصر جدید» نوشته فاطمه پورمعصوم مطالب پرونده رسانه سی‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

در این شماره بخش بیست‌وششم کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی از انتشارات دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک منتشر شده است.

مدیریت ارتباطات در 84 صفحه تمام رنگی با قیمت 5 هزار تومان منتشر و علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی از طریق سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.

کد خبر 211169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز