گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: با انتشار اطلاعات بیشتر درباره دو متهمی که اخیرا در کانادا به اتهام تلاش برای منفجر کردن خط راه‌آهن بازداشت شده‌اند، ادعای منابع غربی دایر بر ارتباط آنها با به‌اصطلاح «القاعده ایران» مورد پرسش جدی قرار گرفته است.

این دو نفر که مقیم کانادا هستند، روز چهارشنبه در دادگاه حاضر شدند و اتهام خود را رد کردند. شهاب السغایر 30ساله و رائد جاسر 35ساله دو نفری هستند که هفته گذشته به اتهام توطئه برای منفجر کردن خط آهن نیویورک به تورنتو بازداشت شدند. مقامات کانادایی ادعا کردند السغایر در دو سال گذشته یک‌بار به ایران سفر کرده و درباره این توطئه از عناصر القاعده در ایران راهنمایی گرفته است. مقامات آمریکایی نیز در اظهاراتی مشابه بر این ادعا صحه گذاشتند. السغایر در تونس به دنیا آمده و دانشجوی دوره دکتری رشته نانوتکنولوژی در مونترال بوده است.

به‌نظر می‌رسد مقامات کانادایی و آمریکایی هیچ سند و شاهدی برای تأیید ادعای خود در زمینه کمک گرفتن این دو نفر از آنچه «القاعده ایران» خوانده‌اند، در اختیار ندارند. آنان نگفته‌اند این دو نفر چه ارتباطی با «القاعده ایران» دارند و اصولاً کمترین اطلاعاتی در زمینه ادعاهای خود به‌دست نداده‌اند. افزون بر این، طرح کردن ادعایی موهوم در زمینه وجود «القاعده ایران»، نشان‌دهنده تلاش آنان برای مرتبط کردن این توطئه با ایران با هر ابزاری است. وجود شاخه‌های محلی القاعده در بسیاری از کشورهای خاورمیانه همچون عراق و یمن از مدت‌ها پیش ثابت شده است.

اخیراً جبهه النصره که با حکومت مرکزی در سوریه می‌جنگد، خود را شاخه القاعده در این کشور اعلام کرد. این گروه رسما از کشورهای عربی مانند قطر و عربستان کمک مالی و حتی تسلیحاتی دریافت می‌کند و قوای انسانی‌اش هم از کشورهایی مانند تونس و اردن تأمین می‌شود.

روحانیون سلفی در مساجد و مراکز عمومی و مذهبی عربستان و قطر آشکارا برای اعضای گروه النصره کمک مالی جمع می‌کنند و در سخنرانی‌ها و فراخوان‌های اینترنتی خواستار پیوستن جوانان عرب به این گروه شده‌اند. گزارش‌ها حاکی از این است که مراکزی برای آموزش نظامی اعضای این گروه‌های رسما تروریست و وابسته به القاعده در خاک کشورهای عربی وجود دارد.

درباره همین متهمان حمله خنثی‌شده کانادا، براساس گزارش‌های مطبوعاتی، جاسر (یکی از متهمان) و خانواده‌اش در سال1991 از امارات متحده عربی به آلمان رفتند و تقاضای پناهندگی کردند، اما دولت آلمان تقاضای آنان را رد کرد. آنان سپس با گذرنامه‌های جعلی فرانسوی به کانادا رفتند. دولت کانادا هم تقاضای آنان را رد کرد، اما به‌دلیل آنکه این خانواده فلسطینی‌تبار بودند، در کانادا ماندند و همگی به جز جاسر شهروند شدند.

وی به اتهام کلاهبرداری و تهدید کردن، محاکمه و به اخراج محکوم شد، اما در دادگاه گفت که وی تابعیت امارات ندارد و فلسطینی است و از این‌رو هیچ کشوری وی را نمی‌پذیرد. جاسر توانست با این ادعا در کانادا بماند و پارسال مقیم این کشور شد. اما اکنون معلوم شده است وی دارای گذرنامه اردنی است.

نشریه العرب چاپ لندن نوشت وی با نام کامل رائد جاسر ابراهیم اموری دارای گذرنامه اردنی است. به نوشته همین نشریه، وی بارها به امارات سفر کرده است و به جز آن، به قطر، عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نیز رفته است. العرب تأکید می‌کند ارتباطات اصلی او با افرادی در داخل قطر بوده است. وی ارتباطات بسیار گسترده‌ای با اسلامگرایان تندروی ساکن در قطر داشته و خود نیز از اندیشه‌های افراطی تبعیت می‌کرده است. بنا به اطلاعاتی که کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس داده‌اند جاسر با افرادی به‌شدت افراطی در عربستان که از القاعده دستور می‌گرفته‌اند، ارتباطات نزدیک داشته و از آنها دستور می‌گرفته است.

به‌رغم اینکه پلیس کانادا از تمامی این جزئیات و اطلاعات خبر دارد اما در نشست مطبوعاتی خود مدعی شد که این افراد مورد حمایت عناصر القاعده ایران بوده‌اند و از آنها دستور و توصیه می‌گرفته‌اند.

کد خبر 211146
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز