مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: عملیات حفاری 12کیلومتر فاز جنوبی خط سه مترو تاکنون 96درصد پیشرفت داشته است.

تونل

بهمن اسکندری مجری فاز جنوبی خط سه مترو در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که تا هفته اول خرداد ماه، عملیات ساخت متروی خط سه در محدوده چهارراه ولیعصر تا پایانه آزادگان به پایان می‌رسد.براساس اخبار رسیده به همشهری، حفاری بخش اول از پایانه آزادگان تا خیابان خلازیر به روش ترانشه باز انجام گرفت که خیابان در این محدوده بسته شده بود و سطح خیابان کنار زده شد.

طول این تکه، 2200متر است که سرانجام عملیات حفاری و پوشش آن به پایان رسید. این مسیر تحویل شهرداری شده است تا جدول‌کشی و آسفالت آن به پایان برسد و تا 15روز آینده در اختیار شهروندان خواهد بود.بخش دوم اجرا به روش ایرانی اتریشی بود که از خیابان خلازیر تا میدان زمزم به طول2800متر کشیده شده است. در این محدوده سرعت قابل‌ملاحظه است و هر هفته 100متر عملیات لاینینگ و پرکردن مقطع تونل در دست اجرا قرار می‌گیرد که حفاری آن تمام‌شده و حدود 400متر از عملیات لاینینگ آن باقی مانده است. براساس سرعت پیشرفت کار، این مقطع تا یک‌ماه آینده به پایان می‌رسد.

اما در بخش سوم که از میدان زمزم تا چهار راه ولیعصر ادامه دارد و قطعه پایانی فاز دو را تشکیل می‌دهد، حفاری به روش مکانیزه توسط دستگاه TBM تمام‌اتوماتیک صورت می‌گیرد. این قطعه حدود 6800متر است که حفاری‌ها تاکنون حدود 6400متر پیش رفته و 450متر آن باقی مانده است. این بخش البته از برنامه اعلام شده اولیه کمی عقب است.

اسکندری در توضیح این تأخیر گفت: ما برای حفاری پس از آنکه دستگاه 330متر از زیر خط دو در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و امام خمینی عبور کرد، یک کانال تأسیساتی را کشف کردیم که در نقشه‌های ما و نقشه‌های شرکت سوفرتو وجود نداشت. وقتی ما متوجه این کانال شدیم که حدود 200متر با آن فاصله داشتیم. این کانال کار ما را سخت کرد زیرا فرصتی برای تخریب نداشتیم و باید از بالای آن عبور می‌کردیم. وی افزود: در این مسیر روزی 15متر حفاری مکانیزه انجام می‌شود که تا‌ماه آینده کار را به اتمام می‌رسانیم. بدین‌ترتیب عملیات حفاری و ساخت 12کیلومتر از متروی خط سه همزمان با پایان نازک‌کاری ایستگاه‌ها، تا هفته ابتدایی خرداد پایان می‌یابد.

اسکندری با اشاره به مشکلات پیش آمده بر سر راه ساخت فاز دو متروی خط سه تصریح کرد: یکی از مسائلی که موجب تأخیر در روند ساخت این بخش از خط سه شده، تقاطع تونل با خیابان مولوی است که محل تداخل با خط هفت محسوب می‌شود. دوماه و نیم پیش متوجه شدیم که نشت شدید آب در بالای سر تونل وجود دارد که به سازه نگهبان خسارت وارد می‌کند. ‌

ما به سرعت از خسارت احتمالی جلوگیری کردیم. همزمان به سازمان آبفای منطقه نامه نوشتیم که ما در آستانه افتتاح هستیم و معضل موجود را باید به سرعت رفع کنند اما این سازمان و سایر بخش‌های دولتی نمی‌توانند به سرعت ما، برای رفع مشکلات اقدام کنند.

مجری فاز دو خط سه مترو تصریح کرد: همکاران ما به سرعت زیر پایتخت در پیشرفت عمرانی قطار شهری مشغول به‌کار هستند اما سایر نهادها خبر از این سرعت ندارند و نمی‌توانند حساسیت کار را متوجه شوند. ما درحال متصل کردن شمال شرقی شهر به جنوب غربی آن هستیم و افتتاح 12کیلومتر مترو در بافت قدیمی و متراکم شهر، کار آسانی نیست. باید سازمان‌های دخیل در شهر متوجه این وضع باشند که همه ما باید خدمتگزار مردم باشیم.

کد خبر 210985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز