گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مردم از گرانی‌ها ناراضی هستند، مسئولان سیاست سکوت توأم با توجیه را در پیش گرفته‌اند و برخی از اعضای تیم اقتصادی در سفر آمریکا هستند و رئیس‌جمهور هم درباره علت گرانی‌ها توضیح نمی‌دهد و در این شرایط دشوار تنها قیمت‌ها روی خط سرعت همچنان به پیش می‌رود.

قیمت ها

خانواده‌های بسیاری به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت به سختی افتاده‌اند و حالا برخی نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا دست‌کم یک نشست فوق‌العاده در مجلس با حضور دولتی‌ها برگزار شود تا بلکه جلوی پیشروی هر چه بیشتر قیمت‌ها گرفته شود.
به گزارش همشهری، دیروز در جریان مذاکرات مجلس این احمد توکلی نماینده تهران بود که تکمه تذکر را فشار داد و از علی لاریجانی رئیس مجلس درخواست کرد تا جلسه بعدی مجلس را به بررسی موضوع گرانی کالاهای اساسی با حضور وزیر مربوطه اختصاص دهد.او از گرانی یکباره گوشت و روغن و فشار آن بر مردم انتقاد کرد و افزود: اطلاعات تغییر نرخ ارز را چه کسانی به صاحبان منفعت می‌دهند که آنها گوشت وارد کرد یا روغن در انبار ذخیره می‌کنند؟ اینها چه منفعتی می‌برند؟

او با اشاره به اظهارنظر رئیس‌جمهور بیان کرد: در این شرایط آقای رئیس‌جمهور به مردم می‌گوید که می‌خواهد یارانه 250هزار تومانی بدهد، اما مجلس نمی‌گذارد؛ رئیس‌جمهور نمی‌گوید که این کار را می‌خواهد با 9برابر کردن قیمت سوخت، آب و برق انجام دهد.

وی تأکید کرد: به داد مردم برسید؛ مردم بیشتر از این تحمل گرانی را ندارند. علی لاریجانی، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: موضوع برگزاری جلسه باحضور وزرا را در هیأت رئیسه مطرح و آن را پیگیری می‌کنیم. تکمه تذکر بعدی را نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه فشار داد و با انتقاد از دور چهارم سفرهای استانی دولتی‌ها گفت: طبق قانون اساسی وظیفه دولت تأمین نیازهای اساسی است و تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و موارد دیگر است نه اینکه برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی راه بیندازد.

این نماینده اصولگرایان مجلس خطاب به لاریجانی گفت‌: آقای لاریجانی شما رئیس مجلس هستید و باید از حقوق ملت دفاع کنید؛ از شما درخواست می‌کنم با تشکیل جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور تمامی مسئولان کشور موضوع تأمین معیشت مردم را پیگیری کنید تا راهکارهای لازم برای کم کردن قیمت پنج قلم از کالاهای اساسی همچون گوشت، روغن و برنج، نان و شکر عملیاتی شود.

تولد ارز 1800 تومانی

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم که چند روز پیش گفته بود مردم افزایش قیمت‌ها را پذیرفته‌اند، یک پیشنهاد عجیب ارزی را مطرح کرد و خواستار قیمت‌گذاری کالاهای اساسی براساس ارز 1800تومانی شد. این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که دولت در لایحه بودجه سال‌جاری پیشنهاد تک نرخی شدن ارز را مطرح کرده ‌ا ست.


به گزارش ایسنا حسن راد مرد اظهار کرد: تصمیم بر این شده است کالاهایی مثل روغن، برنج و شکر که پیش از این در اولویت اول بودند از این پس، هم ارز مبادله‌ای و هم ارز مرجع دریافت کنند. او گفت: البته افزایش قیمت ارز 1226به 1800تومانی باعث افزایش 30درصدی قیمت این کالاها می‌شود.

افزایش قیمت‌ها منطقی است!

سید محمد جواد تقوی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان درباره افزایش قیمت برخی کالاها به‌دلیل عدم‌اختصاص ارز مرجع به آنها گفت: آنچه مهم است و مردم باید به آن توجه کنند این است که ابتدای هر سال کالاها با یک تورم سنواتی همراه هستند. تقوی با بیان اینکه گرانی در حال رخ‌دادن است و به لحاظ شرایط این افزایش قیمت‌ها منطقی است، گفت: ما نظارت را طبق ضابطه دنبال و درصورت تخلف با آنها برخورد می‌کنیم.

کد خبر 210976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز