همشهری آنلاین: خانواده‌های تونسی در اعتراض به اقدام برخی از کشورهای خارجی در سربازگیری کودکانشان برای جنگ با دولت سوریه تظاهرات کرده‌اند.

تونس

به گزارش پرس تی وی، این خانواده‌ها، روز سه شنبه (۳ اردیبهشت) با برگزاری تظاهراتی صلح آمیز در مقابل ساختمان پارلمان تونس، اقدام برخی از کشورها به ویژه ترکیه را درسربازگیری کودکان محکوم کردند.

یکی از معترضان گفت: «می‌دانم که ترکیه، روند رفتن پسرم به سوریه را تسهیل کرده است.من مقام‌های دولتی ترکیه را به دلیل غم و اندوه مادران تونسی و سوری مقصر می‌دانم .یکی از جوانان ما به همراه همسر و دخترش عازم سوریه شده است . آن‌ها فروخته شدند. این آن جهادی است که آن‌ها از آن نام می‌برند؟»

تظاهرکنندگان همچنین از مقام‌های رسمی تونس خواستند تا به منظور تامین امنیت بازگشت فرزندانشان با مقام‌های دولتی دمشق گفت و گو کنند.

معترض دیگری گفت، « ما مردمی فقیر هستیم. پسرم پول یا گذرنامه‌ای برای سفر به ترکیه نداشت اما افرادی با منابع مالی وی را به عنوان سرباز استخدام کرده‌اند. ما خواهان بازگشت سفیر سوریه و از سرگیری روابط دیپلماتیک با دولت سوریه هستیم.»

نمایندگان مجمع ملی قانون اساسی تونس نیز درباره نقش رژیم اسرائیل، امریکا، قطر و برخی از کشورهای عربی در بحران در سوریه هشدار دادند.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه که اخیرا پخش شد هشدار داد ،اگر شورشیانی که با دولت دمشق می‌جنگند قدرت را در این کشور به دست بگیرند می‌توانند برای چند دهه کل منطقه خاورمیانه را به بی‌ثباتی بکشانند.

بشار اسد افزود:«اگر ناآرامی در سوریه به تجزیه این کشور منجر شود یا نیروهای تروریستی کنترل آن را در دست بگیرند این مساله به طور قطع به کشورهای همجوار نیز سرایت می‌کند و تاثیری دومینو وار بر کل منطقه خاورمیانه و فراتر از آن خواهد گذاشت.»

کد خبر 210878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز