مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستاره دنباله‌دار کوچک اما درخشانی که تلسکوپ هابل به تازگی تصویری از آن به ثبت رسانده می‌تواند در سال آینده منظره‌ای خیره‌کننده در آسمان زمین ایجاد کرده و منجر به شکل‌گیری شهاب‌بارانی در مرز فضا شود.

ستاره دنباله‌دار

براساس گزارش دیسکاوری،‌ تلسکوپ هابل تصاویری زیبا از دنباله‌داری به نام ISON به ثبت رسانده‌است، درخشان‌ترین دنباله‌داری که تاکنون از میانه سامانه خورشیدی عبور کرده و قرار است شهاب‌بارانی نامرئی نیز برای زمین به ارمغان بیاورد. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای موقعیت و حرکات دنباله این دنباله‌دار را محاسبه کرده و نشان می‌دهد زمین در تاریخ 14 ژانویه 2014 از میان این دنباله درخشان عبور خواهد کرد.

هابل این تصاویر جدید را در تاریخ 10 آوریل به ثبت رساند، زمانی که فاصله این دنباله‌دار از فاصله سیاره مشتری نززدیک‌تر بود،‌در آن زمان فاصله این دنباله‌دار از خورشید 621 میلیون کیلومتر و از زمین 634 میلیون کیلومتر بود.

برخی از ذرات غبار دنباله این ستاره دنباله‌دار که از یک گلبول قرمز نیز کوچک‌تر هستند، زمانی که سیاره زمین از میان این جریان غبارآلود و درخشان عبور می‌کند به دام میدان گرانشی زمین خواهند افتاد. این ذرات به اندازه‌ای کوچک هستند که باوجود‌اینکه با سرعتی برابر 201 هزار کیلومتر برساعت با اتمسفر زمین برخورد می‌کنند، منظره‌ای مانند شهاب‌باران‌های دیگر،‌مملو از ستاره‌های درخشانی که به سمت زمین سقوط می‌کنند را ایجاد نخواهند کرد،‌بلکه پس از رسیدن به اتمسفر کلا متوقف خواهند شد.

 

دنباله دار ISON

از این رو تنها نشانه‌ای که می‌توان با توجه به آن به وقوع شهاب‌باران پی برد،‌ افزایش ابرهای درخشان و آبی‌رنگ در حاشیه فضا خواهد بود. دانشمندان معتقدند این ابرهای شب‌تاب به‌واسطه ذرات کیهانی در لایه‌های بالایی اتمسفر تغذیه می‌شوند. ذرات به‌دام افتاده در اتمسفر زمین به تدریج و به آرامی مسیر خود را به سوی سطح زمین یافته و سقوط می‌کنند.

دنباله‌دار ISON که در سال گذشته توسط اخترشناس آماتور روسی کشف شد،‌اولین باری است که از بخشهای داخلی سامانه خورشیدی عبور می‌کند،‌از این رو دنباله چندان غنی از غبارهای کیهانی به همراه ندارد. ISON مخفف نام تلسکوپی است که اخترشناس روس از آن برای کشف دنباله‌دار استفاده کرده‌است.

اگر این دنباله‌دار از دام خورشید جان به در ببرد، در 28 نوامبر به نزدیکترین فاصله‌اش از خورشید خواهد رسید،‌یعنی به فاصله یک میلیون و 120 هزار کیلومتری از خورشیدو در ماه دسامبر به فاصله 40 میلیون مایلی از زمین خواهد رسید،‌نزدیک‌ترین فاصله‌ای که می‌تواند از زمین داشته باشد. با این‌همه احتمال اینکه دنباله‌دار ISON بتواند از دام خورشید نجات بیابد بسیار کم است. این دنباله‌دار درحال حاضر در فاصله 280 میلیون مایلی از زمین قرار دارد و درحال نزدیک شدن به بخش‌های خارجی‌تر کمربند سیارکی است.

کد خبر 210823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز