چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

کارگروه‌های تخصصی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی که براساس استراتژی‌های تعیین شده برای جذب 7/5میلیون گردشگر به کشور تشکیل شده بودند، با گذشت یک‌سال و تفکیک دفتر توسعه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات به دو مدیریت گردشگری داخلی و خارجی همچنان غیرفعال هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اردیبهشت‌ماه سال 91معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برای تحقق وعده ورود 7/5 میلیون گردشگر خارجی، تشکیل جلسه داد و براساس آن 12کارگروه شکل گرفت. یکی از آنها کارگروه توسعه حمل‌ونقل و مرزهای رسمی بود که وظیفه توسعه و نظارت بر حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی، مرزهای رسمی و نظارت بر بازارچه‌های مرزی صنایع‌دستی را بر عهده داشت اما اکنون وظایف این کارگروه در قالب یک کارگروه مجزا انجام نمی‌شود و این وظیفه به‌عهده ادارات کل میراث فرهنگی استان‌های مجاور دریا قرار داده‌شده تا در توسعه این بخش از صنعت گردشگری و حمل‌ونقل فعالیت کنند.

کارگروه‌های دیگری نیز تشکیل شده بودند که هر یک وظایف مشخصی برعهده داشت و برای آنها نیز قرار بود یک مدیر انتخاب شود اما هیچ‌گاه به‌صورت رسمی این کار انجام نشد. کارگروه تسهیل در ورود گردشگر، وظیفه پیگیری لغو روادید با 60کشور بازار هدف، اصلاح و بهبود قوانین گمرکی و توسعه ویزای الکترونیک در بدو ورود را برعهده داشت. کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای خارجی نیز بایستی در حوزه راه‌اندازی پروژه سرمایه در گردشگری و لیزینگ سفر فعالیت می‌کرد. کارگروه ایجاد کمپین تبلیغاتی که سه کارگروه با وظایف مشخص برای آن تعریف شده بود، به انجام تبلیغات رسانه‌ای، تبلیغات محیطی، برگزاری نمایشگاه، ایجاد سفیران گردشگری، بهره‌گیری از رایزنان فرهنگی، ایجاد وب سایت چند زبانه و برند گردشگری ایران موظف شده بودند.

براساس این گزارش، کارگروه گردشگری ایرانیان خارج از کشور نیز وظیفه اقدامات ویژه برای جذب ایرانیان به‌عنوان بازار هدف را برعهده داشت و کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای داخلی نیز می‌بایست در حوزه پیگیری وام کم‌بهره، توسعه کارت‌های ATM و افزایش جوایز صادراتی فعالیت می‌کرد. بهروز جلالی که پس از تفکیک دفتر توسعه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات به گردشگری داخلی و خارجی، عنوان مدیرکلی گردشگری داخلی را برعهده گرفته است، در همین رابطه می‌گوید: فعالیت هر‌یک از کارگروه‌ها به نحو دیگری انجام می‌شود؛ به‌عنوان مثال کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای داخلی در حوزه امور مراکز گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی است، اما ما هم برای دریافت نظرات توراپراتورها برنامه‌هایی داریم. به گفته وی، در حوزه گردشگری دریایی به‌خصوص در حوزه تفریحات دریایی نوروز 92نیز تاکنون فعالیت‌های خوبی انجام شده است. اگر چه کارگروه‌های گردشگری به‌منظور استراتژی برای جذب 7/5میلیون گردشگر خارجی به ایران تشکیل شده بودند اما پیگیرنشدن فعالیت‌های آن، یکی دیگر از طرح‌هایی بود که منجر به شکست شد.

 

کد خبر 210798

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز