گروه اقتصادی: کاهش و تک رقمی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی که الزام برنامه چهارم توسعه است هم اکنون در فرایند تصمیم‌گیری است و با توجه به سیاست اعلامی دولت احتمال کاهش آن در سال جاری زیاد به نظر می‌رسد.

در این میان دریافت کنند‌ه‌‌های تسهیلات که عمدتا بنگاه‌های اقتصادی هستند به طور جدی به دنبال کاهش سود هستند و آن را در جهت ارتقای توان رقابتی خود ارزیابی می‌کنند. با منوچهر منطقی مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تأثیر تصمیم‌ اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی در سال جاری بر صنعت خودرو کشور چگونه خواهد بود؟

یکی از عواملی که موجب شده  خودروسازان داخلی نسبت به رقبای خارجی خود از مزیت رقابتی برخوردار نباشند، وجود نرخ بهره بالا در استفاده از تسهیلات بانکی است.

در سال گذشته همه تلاش خود را صرف کردیم تا نرخ بهره تسهیلات دریافتی بانکی را به 14 درصد کاهش دهیم و در سال جاری نیز در صورت کاهش نرخ بهره تلاش می‌کنیم تا به این نرخ دست یابیم چراکه نرخ بهره بالا خودرو‌سازان را از نظر توان رقابتی با مشکل مواجه کرده است.

باید توجه کرد که خودروسازان ایرانی باید در بازار با شرکت‌های خودروسازی بزرگ و کوچکی رقابت کنند که با نرخ بهره صفر تا 4 درصد وارد عرصه رقابت شده‌اند.

  • با توجه به این که ایران خودرو سهامدار یکی از بانک‌های خصوصی است، موافقت شما با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا چه حد توجیه پذیر است؟

گرچه ایران خودرو خود از جمله سهامداران بانک پارسیان است اما نمی‌توانیم به استناد این موضوع با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مخالف باشیم. قرار نیست تا بانک پارسیان صرفاً با اتکاء به نرخ سود بهره بانکی فعالیت کند.

معتقدم منبع عظیم سرمایه در سیستم بانکی کشور وجود دارد که می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری شود که به راحتی چند ده برابر این سود 2 درصدی را جبران نماید.

بنابراین ضمن این که ما به هر پدیده‌ای به عنوان یک فرصت می‌نگریم،  بانک پارسیان نیز باید به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به عنوان یک فرصت نگاه کند و به دنبال راهکارهایی باشد که جدید، متنوع و در راستای اقتصاد کشور بوده و حاشیه سود خود را نیز افزایش دهد.

  • با توجه به نرخ بالای تسهیلات بانکی داخلی، برای استفاده از تسهیلات بانکی خارجی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بهره‌های بانکی که در دو سال گذشته پرداخت کرده‌ایم حدود 500 تا 600 میلیارد تومان بوده است این میزان بهره بانکی  فوق‌العاده سنگین بوده و  هیچ خودروسازی در دنیا این میزان بهره نمی‌دهد.

برای استفاده از منابع بانکی خارجی نیز الزاماتی وجود دارد بدان معنا که ابتدا باید ارزیابی شود که از نظر ریسک سرمایه‌گذاری در چه مرحله‌ای قرار داریم تا متناسب با ریسک وام پرداخت شود که این همان مبحث ریتینگ است.

در این زمینه اقداماتی انجام دادیم اما با توجه مباحث بین‌المللی مطرح تا حدودی این روند کند شد.

همچنین از منابع بانکی بین‌المللی مانند بانک توسعه اسلامی یا یکی از بانک‌های اروپایی نیز استفاده کرده و تلاش می‌کنیم تا باز هم از این منابع استفاده کنیم گرچه این امر نیز نیازمند برخی الزامات است که یکی از مباحث محاسبه ریسک شرکت و کشور است.

قبلاً از منابع بانکی خارجی با نرخ 3 تا 4 درصد استفاده کردیم اما اخیرا با توجه به افزایش نرخ ریسک ایران، نرخ این منابع به 7 درصد افزایش پیدا کرده است اما باز هم نسبت به منابع بانکی داخلی مناسب‌تر است.

کد خبر 21076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز