سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «انتخاب عمومی» یک نظریۀ مدرن علمی در حوزۀ اقتصاد و سیاست است که به بررسی رفتار سیاسی مردم، احزاب و حکومت (قوای مجریه و مقننه) می‌پردازد و تلاش می‌کند تا با استفاده از بینش‌های اقتصادی، رفتار و نحوۀ تصمیم‌گیری و عملکرد مردم در محیط سیاسی را با نحوۀ رفتار و تصمیم‌گیری آن‌ها در محیط تجاری و بازار مقایسه کند.

 با مطالعۀ رفتار مردم و احزاب در نظام‌های مبتنی بر رأی‌گیری، نظریۀ «انتخاب عمومی» به روشنی نشان می‌دهد که کدام ‌یک از احزاب حداکثر آرا را در انتخابات کسب کرده و پیروز می‌شوند و به چه دلیل برخی گروه‌ها بیشترین تأثیر را هم در شکل‌دهی افکار عمومی و هم در جهت‌گیری‌های سیاستمداران دارند.

«انتخاب عمومی» یکی از پیشروترین نظریه‌های علوم سیاسی و اقتصادی در دنیا است و دانشمندان برجستۀ این نظریه عالی‌ترین جوایز علمی (از جمله جوایز نوبل علوم اقتصادی) را از آن خود کرده‌اند. امروزه احزاب قدرتمند سیاسی و علاقه‌مندان به حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در تمام جهان اقبال ویژه‌ای به یافته‌های مکتب «انتخاب عمومی» نشان می‌دهند و از دستاوردهای این نظریه برای درک درست رفتار رأی‌دهندگان در زمان انتخابات و برای تشکیل هرچه موفق‌تر دولت و قوای قانون‌گذاری بهره می‌برند.

این کتاب نوشتۀ دکتر ایمون باتلر است که در سال جاری توسط «موسسه امور اقتصادی» انگلستان به چاپ رسیده و انتشارات سارگل اکنون اقدام به چاپ ترجمۀ آن در ایران کرده است.

مطالعۀ این کتاب کم حجم و ارزشمند می‌تواند برای کلیه دست‌اندرکاران مسائل سیاسی و اقتصادی کشور مفید واقع شود.

کد خبر 210700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز