همشهری آنلاین: مردم ولایت "بغلان" در شمال افغانستان در اعتراض به بازداشت خودسرانه غیرنظامیان در این کشور توسط نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا تظاهرات کردند.

افغانستان

به گزارش پرس تی وی، تظاهرات‌کنندگان روز سه‌شنبه، در حالی که تظاهرات ضدامریکایی سرمی‌دادند، یک جاده ارتباطی ولایت"بغلان" به کابل را مسدود کردند.

معترضان شکایت داشتند که افغان‌ها در عملیات‌های شبانه توسط نیروهای خارجی بدون هیچ توجیه قانونی، بازداشت می‌شوند.

این بازداشت‌شدگان بدون هماهنگی با مقامات افغان، به مکان‌های نامعلوم برده می‌شوند. منابع محلی می‌گویند که نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا، برای این بازداشت‌‌های بی‌دلیل مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند.

در ماه فوریه، کمیته حقوق کودکان وابسته به سازمان ملل، در مورد دستگیری و بازداشت کودکان توسط نیروهای ائتلاف عمیقا ابراز نگرانی کرد.

براساس این گزارش سازمان ملل، تعدادی از کودکان در بازداشت‌گاه‌های امریکا مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند.

این کمیته از امریکا خواسته است که اقداماتی برای جلوگیری از کشتن و قطع عضو غیرنظامیان از جمله کودکان انجام دهد.

دیدبان حقوق بشر نیز از امریکا خواسته است که هر چه سریعتر به توصیه‌های سازمان ملل برای بهبود حفاظت از کودکان در این کشور جنگ‌زده عمل کند.

در ماه دسامبر ۲۰۱۲، در گزارشی که هر چهارسال یک بار با توجه به کنوانسیون سازمان ملل، در مورد حقوق کودکان فرستاده می‌شود، فاش شده بود که ارتش امریکا از سال ۲۰۰۸، حدود ۲۰۰ نوجوان افغان را بازداشت کرده است.

امریکا در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد. این حمله، منجر به حذف طالبان از قدرت شد، ولی پس از سال‌ها حمله، ناامنی در این کشور باقی مانده است.

کد خبر 210692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز