گروه بین‌الملل: سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی دولت میانمار را به‌دست داشتن در پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت علیه مسلمانان این کشور متهم کرد.

میانمار

کارشناسان این سازمان می‌گویند به هنگام حمله جمعیت خشمگین بودایی به مسلمانان، نیروهای امنیتی یا بدون واکنش نظاره‌گر بودند یا در مواردی به مهاجمان پیوستند. به گزارش رویترز، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدید خود که دیروز منتشر شد، گفت نیروهای امنیتی میانمار سلاح‌های ابتدایی مسلمانان روهینجیا برای دفاع از خودشان را از آنان می‌گرفتند و هنگامی که بوداییان به کشتار زنان، کودکان و مردان می‌پرداختند، نظاره یا حتی به آنان کمک می‌کردند.

کشتار مسلمانان روهینجیا در ایالت راخینه سال گذشته در ماه‌های خرداد و مهر رخ داد و ضمن برجاگذاشتن دست‌کم 110کشته، به آوارگی 120هزار نفر انجامید. در گزارش دیده‌بان حقوق بشر تصریح شده است: در برخی موارد نیروهای امنیتی برای جلوگیری از خشونت و محافظت از مسلمانان مداخله کردند اما در بیشتر مواقع یا نظاره‌گر بودند یا به مهاجمان کمک می‌کردند و مرتکب قتل و جنایات دیگر شدند.

فیل رابرتسون معاون بخش آسیا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: کوتاهی در انجام تحقیق در این‌باره یا مجازات کردن مقامات ایالتی سبب شد تا عاملان برنامه‌های ضدمسلمانان در نقاط دیگر جسور شوند. در اوایل فروردین‌ماه امسال دور جدیدی از خشونت علیه مسلمانان در مرکز میانمار رخ داد که در جریان آن دست‌کم 43نفر کشته و 12هزار نفر بیخانمان شدند.

شبکه بی‌بی‌سی نیز اعلام کرد یک فیلم ویدئویی در اختیار دارد که در آن حمله بودایی‌ها به خانه و مغازه مسلمانان، آتش زدن یک مسلمان و دیگر فجایع در آن نشان داده می‌شود. در این فیلم، نیروهای امنیتی به هنگام حمله بودایی‌ها فقط نظاره‌گر هستند. در صحنه‌ای که یک مرد که در آتش می‌سوزد و روی زمین می‌غلتد، عده‌ای فریاد می‌زنند آب نیاورید، بگذارید بسوزد و بمیرد.

با این حال، یه هتوت سخنگوی رئیس‌جمهور میانمار این گزارش را یکسویه خواند و گفت دولت میانمار به گزارش یک‌سویه توجه نمی‌کند. دیروز اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد تا درباره رفع تحریم‌های میانمار به جز تحریم اسلحه تصمیم‌ بگیرد. رابرتسون با مخالفت با لغو تحریم میانمار گفت رفع این تحریم‌ها تنها باعث می‌شود تا اهرم قدرت‌های اروپایی برای مجبورکردن میانمار به بهبود کارنامه حقوق بشر تضعیف شود.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره خشونت در ایالت راخینه ضمن درخواست برای اعمال فشار بین‌المللی بر دولت میانمار، می‌گوید مقامات دولتی مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه‌های مسلمانان روهینجیا و کامان می‌شوند که این امر به بروز سوءتغذیه و بیماری‌هایی همچون وبا و حصبه می‌‌انجامد.

کد خبر 210540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز