گروه بین‌الملل: با وجود اینکه این روزها رفت‌وآمد دیپلماتیک میان مقام‌های ترکیه و آمریکا زیادشده است اما گزارش‌ها از باقی‌ماندن اختلاف‌های مختلف میان دو طرف خبر می‌دهد.

us turkey

روز گذشته همزمان با انتقاد وزارت خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ترکیه، منابع رسمی در آنکارا اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور برخلاف درخواست واشنگتن سفر خود به نوار غزه را طی برنامه تعیین شده انجام خواهد داد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر خود به ترکیه از مقام‌های این کشور خواسته بود که به‌خاطر حساسیت زمانی، سفر رجب طیب اردوغان به نوار غزه به وقت دیگری موکول شود. کری در نشستی خبری در جریان سفر به ترکیه گفت: بهتر است منتظر شرایط مناسب‌تری برای انجام این سفر بمانیم.

روزنامه حریت اما به نقل از منابع رسمی این کشور گزارش داده که نخست‌وزیر ترکیه قصد دارد برخلاف این درخواست سفر خود را در موعد مقرر انجام دهد. براساس برنامه اعلام شده قرار است سفر اردوغان به نوار غزه در اواخر‌ماه می (ماه آینده) و همزمان با سالگرد حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره که کشته شدن ۹ تبعه ترکیه را به‌دنبال داشت، انجام شود.

اردوغان که قرار است به‌زودی با باراک اوباما در واشنگتن مذاکره داشته باشد، می‌خواهد علاوه بر سفر به نوار غزه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطن در رام‌الله هم دیدار کند. برخی منابع اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر ترکیه در تلاش است تا عباس را همراه با خود به نوار غزه ببرد تا قدمی دیگر برای آشتی ملی فلسطینی‌ها برداشته شود. مقام‌های حماس با انتقاد از درخواست آمریکا در این رابطه این مسئله را نشان‌دهنده حمایت آمریکا از ادامه محاصره نوار غزه دانسته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اردوغان قصد دارد درباره این مسئله طی سفر خود به واشنگتن که قرار است در روز ۱۶ می انجام شود با مقام‌های آمریکا بحث و گفت‌وگو کند. همچنین رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در این رابطه با محمود عباس در استانبول مذاکره کردند.

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ترکیه

همزمان با اختلاف نظرها میان آنکارا و واشنگتن درباره سفر به غزه، وزارت امور خارجه آمریکا هم در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در ترکیه انتقاد کرد. در این گزارش ۴۶صفحه‌ای، اصلی‌ترین مسئله نقض حقوق بشر در ترکیه، بی‌عدالتی و محدودیت آزادی بیان معرفی شده است. در این گزارش آمده است که روزنامه نگاران، دانشگاهیان و نویسندگان ترکیه بیم دارند که درصورت انتقاد از دولت تحت تعقیب قرارگیرند. همچنین دراین گزارش از خشونت علیه زنان در جامعه ترکیه و خشونت پلیس در برخورد با تجمع‌های اعتراضی در این کشورانتقاد شده است.

ورود نمایندگان اسرائیل به ترکیه

برای نخستین بار از سال۲۰۱۰ نمایندگان رژیم صهیونیستی روز گذشته برای مذاکره درباره پرداخت غرامت به‌خاطر مرگ ۹ شهروند ترکیه وارد این کشور شدند. به‌دنبال عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی پس از سفر باراک اوباما به سرزمین‌های اشغالی، نمایندگان اسرائیل به ترکیه رفته‌اند تا با مقام‌های این کشور درباره درخواست آنها برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حمله به کشتی مرمره در ۳۱ می سال۲۰۱۰ گفت‌وگو کنند.

نمایندگان رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از فرودهواپیمای حامل آنها در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه رفتند تا مذاکره در این رابطه آغاز شود. در هیأت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی مشاور امنیت ملی و نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم حضور دارند. مقام‌های دو طرف در تلاش برای عادی‌سازی‌ روابط هستند اما خانواده قربانیان همزمان با این مذاکرات اعلام کرده‌اند که پیش از پرداخت غرامت باید محاصره نوار غزه به‌صورت کامل برداشته شود. ۹ شهروند ترکیه در میان فعالانی بودند که قصد شکستن حصر غزه را از طریق دریا برای رساندن کمک به فلسطینی‌های ساکن این منطقه داشتند.

کد خبر 210538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز