گروه سیاسی: خبرهایی که هفته گذشته از دیدار رئیس جمهوری با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار منتشر شد همه یک نکته مشترک دارند؛ تأخیر رئیس جمهوری در دیدار که به تدریج مشخص شد به دلیل دو گفت وگوی شاخص احمدی نژاد بوده است.

نخست با شبکه سی بی اس آمریکا و برنامه پرمخاطب و مشهور «۶۰ دقیقه» و همچنین گفت وگو با روزنامه «هیندوتایمز».

محمود احمدی نژاد در این دو مصاحبه مواضع خود را بیان کرده و راه حل مشکلات را نیز به مایک والاس، خبرنگار سی بی اس هم گفته است: آمریکا رفتار خود را عوض کند، همه چیز حل می شود. قرار است.

 مصاحبه کامل رئیس جمهوری با شبکه سی بی اس امشب پخش شود اما بخش هایی از آن در سایت سی بی اس نیوز و همچنین رویترز منتشر شده است. احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی که شرایط مساعد ایران برای برقراری رابطه با آمریکا را جویا شده گفته است: به رفتار دولت آمریکا توجه کنید و ببینید آنها چگونه با ملت ما صحبت می کنند. در پرونده هسته ای هم ببینید که به ما بسته پیشنهادی دادند و ما هم تاریخ دقیق پاسخگویی به آن  را اعلام کردیم اما باز هم آن  را نادیده گرفته و قطعنامه صادر کردند. آنها در پی راه اندازی امپراتوری هستند و رفتار مسالمت آمیز را طلب نمی کنند.

احمدی نژاد در این گفت وگو گفت:  مشکل بوش این است که می خواهد همه چیز را با زور نظامی حل کند و حتی خود را در رأس قدرت هسته ای می بیند. دوران زورگویی گذشته و حالا زمان گفت وگو و ارتباطات فرهنگی است.

رئیس جمهوری درباره پاسخ ندادن بوش به نامه ۱۸ صفحه ای او گفت: قصد من نشان دادن راهی بود که بتوان دنیا را جور دیگری نیز دید. احمدی نژاد به خبرنگار این شبکه گفت، به بوش پیام دهد که پاسخ ندادن به این دعوت ها پایان خوشی نخواهد داشت. وی در ادامه به کاهش محبوبیت روزافزون بوش اشاره کرد و گفت: برای یک حاکم این بدترین پیام است.

روز گذشته سایت سی بی اس محل طرح انتقاداتی بود که به این گفت وگو شده بود و شبکه سی بی اس پاسخ داده که با رسالت اطلاع رسانی این کار را انجام داده است اما منتقدان خواستار اصلاح برخی اصطلاحات در پخش شده و برای مثال خواسته اند  «صهیونیسم و صهیونیست ها» از متن گفت وگو حذف شود.

محمود احمدی نژاد در گفت وگو با خبرنگار سیاسی و سردبیر روزنامه هیندوتایمز نیز تصریح کرد: ایران در پرونده هسته ای متناسب با رفتار غرب تصمیم می گیرد. رئیس جمهوری پرونده هسته ای ایران را بحث پیچیده ای ندانست و گفت که برعکس، مسئله بسیار روشن است و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نمی خواهند که ما فناوری هسته ای داشته باشیم.

وی گفت، ایران نگرانی ندارد چراکه برپایه قانون کار می کند. احمدی نژاد در پاسخ  به پرسش های پشت  سر هم هیندوتایمز درباره دستیابی ایران به بمب اتمی گفت: دوران تأثیرگذاری سلاح و بمب در مناسبات بشری به پایان رسیده و به زودی تمام زرادخانه ها تعطیل می شود. امروز دوران فرهنگ و گفت وگو و تفکر است. بمب برای کسی خوشبختی نمی آورد.

رئیس جمهوری درباره جواب ندادن رهبران سیاسی کشورها به نامه های خود گفت: من علاقه مند بودم که آنها حرف حق را بپذیرند ولی آنها در انتخاب آزاد هستند. من فکر می کنم اهدافی که نوشتن نامه داشت محقق شد؛ چرا که پیامی بود برای دعوت به صلح و عدالت.

شوراها پاسخگو هستند
همچنین محمود احمدی نژاد در دیدار اعضای شورای عالی استان ها با تأکید بر این که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانونی کامل و مترقی است، تأکید کرد: ما هنوز با اجرایی شدن کامل همه ظرفیت های قانون اساسی ازجمله موارد مربوط به شوراها فاصله داریم و این مستلزم تهیه، تنظیم و تصویب قوانین عادی است که باید با تلاش شورای عالی استان ها و بدنه شوراهای شهر و روستا صورت گیرد.

وی با تأکید بر این که شوراهای شهر و روستا یکی از بهترین نهادهای تعریف شده در قانون اساسی است تصریح کرد: شوراها تجلی حضور متن مردم در اداره و نظارت بر امور شهرها و روستاها و کمک دهنده به دولت در کاهش تصدی گری ها هستند.

احمدی نژاد بر آمادگی کامل دولت برای واگذاری حداکثری تصدی های مربوط به حوزه عمل شوراها به این نهاد تأکید کرد و افزود: لازمه این کار ایجاد بسترها و ظرفیت های لازم در شوراها و آمادگی آنها برای انجام مطلوب امور است تا احیانا به واسطه واگذاری ها خللی در کار پیش نیاید که به جای تسهیل امور موجب نارضایتی مردم شود.

در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها در سخنانی گزارشی از فعالیت ها و عملکرد این شورا و مشکلات پیش رو را بیان کرد.پ

حوادث لبنان آغاز راهی جدید برای بشریت است
احمدی نژاد ظهر پنج شنبه در جمع معتکفین دانشگاه تهران به موضع شورای امنیت در ارتباط با حوادث لبنان اشاره و اظهار داشت: می بینید که شورایی که برای ایجاد صلح و آرامش به وجود آمده چگونه با آتش بس و برپایی صلح مخالفت می کند. به نظر من حوادث رخ داده در لبنان پایان جریان و یک مقطع از تاریخ است. آغاز شکست استعمارگران و آغاز راهی جدید برای بشریت.

وی افزود: صهیونیست ها با استناد به دلایل واهی جنایت های خود را توجیه می کنند؛ درصورتی که آنها باید بدانند که دیگر استدلال هایشان مورد قبول جهانیان نیست و باطن حقیقی آنها شناخته شده است.

کد خبر 2104

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز