چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

فریدون صدیقی: از امروز برای هفت روز قرار است به مناسبت هفته کتاب زیبا ببینیم.

1- برای زیبا دیدن باید زیبا زیستن را بیاموزیم. زیبا زیستن نیازمند جهان‌بینی است، برای رسیدن به جهان‌بینی باید به دانش و مهارت‌های بیانی برسیم. یعنی به زبان سزاوار، مؤثر و کارآمد دست یابیم.

2 - زبان یکی از جنبه‌های رفتاری انسان است و البته قوی‌ترین آن، مثل حرکت.
زبان وسیله بیان افکار و احساسات ماست. پس تنها وسیله یا مؤثرترین وسیله برای بیان اندیشه، خرد و احساسات ما با پیرامون ما و با جهان ماست.

3 - زبان وقتی از قوه به فعل درمی‌آید؛ می‌گویید یا می‌نویسید.اگر می‌گویید، به صدا می‌رسید. یعنی باعث ارتعاش در هوا و جابه‌جا شدن انرژی می‌شوید، پس لطفاً‌ چیزی بگویید که انرژی مثبت به خود و به جهان خود بدهید و لازمه این کار کتاب خواندن است.
اگر می‌نویسید، چیزی بنویسید که جهان زیبا شود. برای زیبا شدن جهان باید، ‌به معرفت و معنای نوینی دست یابید. یعنی به شیوه‌ای تازه برای کشف تازه‌ای از مفاهیم و معانی بدیع، نوظهور و نوزیبا.

4- ما شیء نیستیم که فقط نمود شکلی (قیافه) و نمود حجمی (وزن) داشته باشیم. ما انسانیم پس می‌باید نمود عقلی و احساسی داشته باشیم.برای رسیدن به نمود عقلی و احساسی باید زیبا شویم. برای زیبا شدن باید کتاب بخوانیم.وقتی کتاب می‌خوانیم- اینجا مرادم از کتاب، در حوزه علوم انسانی ادبیات، هنر و فلسفه است- نه فیزیک و شیمی، مکانیک، انفورماتیک و اینها. این دانش‌ها، آموخته‌های کارگاهی هستند: مدرسه، دانشگاه... این آموخته‌ها اگر از سوی دانش‌آموختگان بی‌ملاحظه ادبیات و هنر و فرهنگ باشد، دانش‌آموختگان را به آدم‌های مکانیکی تبدیل می‌کند.آدم‌های مکانیکی محترم هستند. برای ما تلفن اختراع می‌کنند، خودرو، تلویزیون و کامپیوتر می‌سازند. ممنونیم- ارتباطات را آسان می‌کنند. خیلی ممنونیم. اما قرار نیست به کمک و وجود این آموخته‌ها زیبا زیستن و زیبا دیدن، جهان درون و روح انسانی و عاشقانه ما به فراموشی سپرده شود. ما قرار نیست تبدیل به ربات شویم، تکنولوژی نوین بدون ادبیات ما را تبدیل به شیء می‌کند اما ما انسانیم. پس می‌باید زیبا باشیم، هنرمند باشیم. کار هنرمند، تولید جوهری است که زندگی را قابل تحمل می‌کند.

5 - ادبیات به تخیل ما، تخیل شاعرانه ما، به تخیل موسیقایی ما و تخیل زیباشناختی ما کمک می‌کند تا بدانیم و یادمان نرود ما انسانیم، پس زیباییم. ادبیات چگونه نظاره کردن بر خود و با دیگران را برای زیبا دیدن در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر این‌چنین شد، آنگاه ما به پیرامون خود و جهان خود میزانسنی می‌دهیم که زیبایی را نه‌تنها توضیح دهد که عینی کند تا یادمان باشد ما انسانیم و هر انسانی جوهری هنری دارد.

6 - از امروز و برای هفت روز قرار است زیبا ببینیم چون جهانی از واژه‌ها، عبارات، مفاهیم، بر سفیدی کاغذ تبدیل به خط‌نوشت زیبا دیدن و بودن شده است، امروز هفته کتاب آغاز می‌شود. می‌توانست از دیروز باشد. از پریروز و پریروز‌های بسیار رفته باشد که بوده و هست. هر کتاب فروشی، نمایشگاه عرصه معرفت‌افزایی‌ها برای زیبا دیدن، زیبا شدن و زیبا ساختن است.

7 - لطفاً این یک هفته به نمایشگاه کتاب بروید و به غرفه‌های حوزه ادبیات و هنر، فلسفه، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی سر بزنید تا به جهان میزانسن تازه‌ای بدهید. لطفاً‌ در جست‌وجوی متن‌هایی باشید که جوهر زندگی را می‌نمایانند. برای من و شما که انسانیم و زیباییم و باید زیبا بمانیم.

آقایان و خانم‌های محترم لطفاً‌ لااقل این یک هفته قناری کتاب باشید.

کد خبر 21029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز