گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: به‌رغم قرار گرفتن کالاهای اساسی و دارو در فهرست نخست اولویت‌های کالایی برای برخورداری از ارز مرجع، بسیاری از وارد‌کنندگان، تأمین‌نشدن بموقع ارز مرجع و حتی ارز مبادله‌ای برای واردات را ازجمله علل گرانی این کالاها اعلام کردند اما مسئولان دولتی تخلف وارد‌کنندگان در عرضه کالاها با نرخ ارز آزاد را ریشه این نابسامانی قلمداد کرده و حتی از تخصیص توأم ارز مرجع و مبادله‌ای برای این کالاها خبر دادند.

با وجود این، پس از حذف ارز مرجع واردات گوشت قرمز و برنج اکنون ارز مرجع روغن نباتی و کره نیز حذف شده و مقرر است تا این کالاها با نرخ ارز مرجع وارد و از اردیبهشت‌ماه با قیمت‌های جدید عرضه شود. با حسن راد مرد، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ارز مرجع چه کالاهایی از ابتدای امسال حذف شده است؟

تا‌کنون ارز مرجع هیچ کالای استراتژیکی حذف نشده و تنها برخی کالاها مانند گوشت قرمز و برنج تنها از اولویت یک به اولویت سه کالایی منتقل شده است. اما این کالاها برای تأمین نیاز ذخیره‌سازی و تنظیم بازار تا سقف زمانی شش‌‌ماه آینده با ارز مرجع وارد می‌شود و مازاد این میزان واردات برای صنایع غذایی توسط بخش خصوصی با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود. در واقع می‌توان گفت واردات کالاهای اساسی استراتژیک برای ذخیره‌سازی و تنظیم بازار توسط دستگاه‌های دولتی با ارز مرجع صورت می‌گیرد اما بخش خصوصی این کالاها را با ارز مبادله‌ای وارد می‌کند؛ یعنی پیش‌بینی شده تا این کالاها در کنار ارز مرجع از ارز مبادله‌ای نیز بهره‌مند شوند تا بخش خصوصی این کالاها را با ارز مبادله‌ای وارد کرده و تأمین و عرضه کالا تسهیل شود.

  • اما وارد‌کنندگان از عدم‌تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات این کالاها و تأثیر این امر بر افزایش قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی خبر می‌دهند؟

اقدامات لازم برای تسهیل تأمین ارز واردات کالاهای اساسی در حال انجام است و تلاش می‌شود تا ارز مرجع و مبادله‌ای واردات اینگونه کالاها هر چه سریع‌تر تأمین شود. با وجود این، آماری از میزان ارز مرجع و مبادله‌ای تخصیص یافته برای واردات کالاهای اساسی در اختیار ندارم و باید این آمارها را از سازمان توسعه تجارت ایران دریافت کرد.

  • تازه‌ترین خبرها از حذف ارز مرجع برخی کالاها مانند روغن نباتی حکایت دارد، آیا این امر گرانی رسمی کالاها را به‌دنبال نخواهد داشت؟

ارز مرجع واردات روغن توسط بخش خصوصی حذف‌شده اما واردات روغن نباتی برای تأمین ذخایر استراتژیک همچنان با ارز مرجع صورت می‌گیرد. بر این اساس از امروز(اول اردیبهشت‌ماه) روغن نباتی با فرمول جدیدی قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود. تاکنون قیمت روغن براساس ارز مرجع محاسبه می‌شد اما از این پس 50درصد روغن خام با قیمت ارز مرجع از محل ذخایر شرکت بازرگانی داخلی ایران و 50درصد دیگر که توسط بخش خصوصی وارد شده است، با ارز مبادله‌ای محاسبه و به بازار عرضه می‌شود. در واقع قیمت مصرف‌کننده روغن نباتی تلفیقی از واردات این کالا با نرخ ارز مرجع و مبادله‌ای خواهد بود که در هر صورت قیمت روغن نباتی را افزایش خواهد داد.

  • آیا رویکردهای متناقض مسئولان زمینه‌ساز عرضه چندنرخی، تشدید تخلفات و گرانی این کالاها نخواهد بود؟

چاره‌ای جز واردات کالاهای اساسی به شکل توأم با ارز مرجع و مبادله‌ای نداریم و از این پس بخشی از کالاهای اساسی با ارز مرجع وارد کشور می‌شود. نمی‌توان تأثیر این موضوع در افزایش قیمت کالاهای اساسی را انکار کرد و واقعیت آن است که اکنون مردم نیز افزایش قیمت‌ها را پذیرفته‌اند.

کد خبر 210157
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز