همشهری آنلاین: اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی (اوناسور) با اعلام حمایت از نیکلاس مادورو رییس جمهوری جدید ونزوئلا، خشونتهای انتخاباتی در این کشور را محکوم کرد و از تشکیل کمیسیونی برای تحقیق در این زمینه خبر داد.

اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی خشونت در ونزوئلا را محکوم کرد

به گزارش ایرنا، رسانه های منطقه گزارش دادند: سران اعضای اوناسور روز جمعه پس از نشستی سه ساعته پشت درهای بسته در لیما پایتخت پرو که با حضور نیکلاس مادورو رییس جمهوری منتخب ونزوئلا برگزار شد، از وی حمایت کردند.

سران اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی پس از این نشست در مراسم تحلیف رییس جمهوری منتخب ونزوئلا حضور یافتند.

بر اساس این گزارش، این نشست پیش از برگزاری مراسم سوگند ریاست جمهوری جدید ونزوئلا برگزار شد و از میان 12 کشور عضو آن، فقط رییس جمهوری شیلی به دلیل مشکلات شخصی نتوانست در مراسم تحلیف مادورو شرکت کند.

اوناسور همچنین تصمیم گرفت کمیسیونی ویژه برای تحقیق در باره خشونتهایی که روز دوشنبه گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا رخ داد و موجب مرگ 8 نفر شد، تحقیق کند.

دولت ونزوئلا این خشونتها را به هواداران ˈانریکه کاپریلسˈ نامزد غربگرا و شکست خورده این انتخابات نسبت داده است.

روزنامه ال پاییس اسپانیا در این باره نوشت: مادورو با لبانی خندان از نشست اوناسور خارج شد و در حالی که مشت گره کرده دست چپش را بالا می برد از بیانیه حمایت این کشور ها در حمایت از انتخابات ونزوئلا و اعلام پیروزی وی قدردانی کرد.

آرژانتین، برزیل، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، شیلی، پرو، اوروگوئه، پاراگوئه، ونزوئلا، گویان و سورینام 12 کشور تشکیل دهنده اوناسور هستند .

اوناسور در بیانیه اش، شرکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی نیکلاس مادورو را در آن به ملت ونزوئلا تبریک گفت.

این اتحادیه از نامزد شکست خورده انتخابات ونزوئلا خواست به نتایج رسمی که از سو ی شورای ملی انتخابات به عنوان بالاترین نهاد مسئول و قانونی در این زمینه اعلام شده است، احترام بگذارد و اعتراض خود را از طریق قانونی دنبال کند.

در بیانیه اوناسور تصریح شده است: هر گونه ادعا، اعتراض و یا اقدام فوق العاده از سو ی هر یک از نامزد های انتخابات باید در چارچوب قانونی و اراده دموکراتیک طرفین مورد رسیدگی قرار گیرد.

پیش از نشست اوناسور، شورای ملی انتخابات ونزوئلا که در همان روز اعلام نتایج انتخابات 54 درصد آرا را بازشماری کرده بود، اعلام کرد که به درخواست نامزد معترض 46 درصد باقیمانده آرا را نیز ظرف روزهای آینده مورد بازشماری قرار خواهد داد اما اطمینان داد که به دلیل سیستم سالم انتخاباتی ونزوئلا که مورد تایید همه ناظران داخلی و بین المللی است، نتایج اعلام شده کاملا دقیق است و به همین دلیل، بعید است شمار آرای نامزدها تغییر کند.

سران کشور های اوناسور، در بیانیه خود از تصمیم شورای ملی انتخابات ونزوئلا برای بازشماری آرا نیز استقبال کرده و آن را اقدامی مثبت تلقی کردند.

کد خبر 210098
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز