جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: یک متخصص قلب و عروق در مصاحبه با همشهری گفت: چکاپ، ورزش و تغذیه مناسب ازجمله مواردی است که باید برای جلوگیری از ابتلای افراد مسن به بیماری‌های سن پیری رعایت کرد.

ورزش

ارتقای سلامت و رعایت موارد بهداشتی در جوامع سبب شده است تا امید به زندگی بالا رود و به میزان جمعیت پیر کشورها افزوده شود که این امر نیز لزوم توجه به این دسته افراد در جوامع را بیش از پیش ضروری ساخته است.اما همین روند توسعه جوامع که باعث طول عمر بیشتر افراد شده همزمان عوارضی را نیز به همراه داشته و آن یکجانشینی و تحرک کمتر و در معرض آلودگی زیست‌محیطی قرار گرفتن است.

همین امر باعث افزایش میزان بیماری‌های غیرواگیر نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مسن شده است. سکته قلبی در افراد مسن نسبتا شایع است بنابراین محور گفت‌وگوی روزنامه همشهری با دکتر محمد حسنی نیز به بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد مسن اختصاص یافته است. در این گفت‌وگو همچنین به سایر ابعاد سلامت در افراد مسن پرداخته شده است.
دکتر محمد حسنی از پزشکان متخصص قلب و عروق درباره اینکه آیا افراد مسن از وضعیت سلامت خود اطلاع دارند و نسبت به ارتقای سلامت خود تلاش می‌کنند، گفت: امکان دارد افراد میانسال و مسن جهت جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی که یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در این سنین به آن مبتلا می‌شوند، قصد داشته باشند تلاش‌هایی انجام دهند اما مسئله مهم در این میان این است که آنها شاید به درستی ندانند از چه راه‌هایی باید تلاش‌های خود را آغاز کنند.

این متخصص قلب و عروق درباره خطر بیماری پنهان قلب برای افراد مسن گفت: افراد میانسال و مسن را می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم؛ یکی افرادی که از وجود یک بیماری قلبی در خود مطلع هستند، دیگری افرادی که زمانی که از آنها پرسیده می‌شود آیا شما بیماری قلبی دارید؟ می‌گویند: چنین احساسی ندارم یا از وجود بیماری قلبی در خود مطلع نیستم. گروه اول معمولا سابقه بیماری قلبی دارند و به همین دلیل نیز تحت معالجات و نظارت پزشک قرار دارند؛ در مورد این گروه بحث چندانی وجود ندارد.

در مورد گروه دوم می‌توان گفت اینها افرادی هستند که به ظاهر از سلامت برخوردارند اما در واقع مبتلا به یک بیماری نهفته یا پنهان قلبی هستند. بسیاری از این افراد از فشار خون بالا رنج می‌برند که قاتل خاموش نام دارد و یکباره امکان دارد باعث بروز ایست قلبی یا آنچه سکته می‌نامیم، شوند. متخصصان برای این دسته از افراد توصیه‌های مهمی دارند که مهم‌ترین توصیه این است که نداشتن علائم بیماری قلبی حتما به آن معنا نیست که فرد دچار بیماری قلبی یا گرفتگی عروق نیست.

این امر به‌ویژه میان افرادی که در سنین بالاتر هستند صدق می‌کند. خیلی از این افراد حتی عنوان می‌‍‌کنند که به‌دلیل اینکه ما به فعالیت‌های ورزشی نظیر پیاده روی، دو و تمرین با تردمیل می‌پردازیم دارای قلبی سالم هستیم، اما باید درنظر داشت که واقعیت به همین سادگی‌ها نیست و نباید به‌دلیل همان بیماری‌های قلبی نهفته که ذکر آن به میان رفت از اقدامات پیشگیرانه غافل شویم. او درباره اهمیت پیشگیری نیز گفت: افراد در سنین میانسالی و پیری باید جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی چکاپ‌های دوره‌ای که معمولا با آزمایش خون همراه است را جدی بگیرند.

باید مرتب خود را کنترل کنند و چربی و قندخون خود را اندازه‌گیری کننددکتر محمد حسنی نقش تغذیه در جلوگیری از بروز بیماری در افراد مسن را مهم ارزیابی کرد و افزود: نقش تغذیه نیز در این میان بسیار مهم است و افراد مسن حتما باید از تغذیه سالم پیروی کنند چراکه نحوه عملکرد اندام گوارشی در افراد مسن با افراد جوان متفاوت است. در تغذیه مناسب باید مسئله «چی بخوریم و کی بخوریم» را رعایت کرد. توجه به زمان خوردن مواد غذایی نیز ازجمله مواردی است که افراد مسن باید مدنظر قرار دهند. بروز سکته در افراد مسن نسبتا شایع است و به‌دلیل آنکه مصرف نمک و فشار خون رابطه‌ای مستقیم با آن دارند، توصیه می‌شود که مصرف نمک برای افراد خیلی مسن کم شود.

ورزش نیز برای افراد نقش حیاتی بازی می‌کند که البته باید همراه با توصیه پزشک و تحت نظارت متخصص انجام گیرد. افراد مسن نباید به‌طور ناگهانی شروع به ورزش کنند و از فعالیت‌های ورزشی که همراه با هیجان زیاد است خودداری کنند. حتماپیش از شروع فعالیت ورزشی باید از مشاوره یک کارشناس استفاده کنند و از نظر قلبی و عروقی و میزان فشار خون چکاپ شوند. البته فاکتورهای سلامت در یک فرد مسن تنها به ورزش و چکاپ خلاصه نمی‌شود و افراد مسن باید از مصرف دخانیات و حضور در محیط‌هایی که هوای آن آلوده است پرهیز کنند. افراد مسن باید از فعالیت‌های استرس آور نیز دوری کنند.

کد خبر 209915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز