همشهری آنلاین: یک کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با بیان این که متاسفانه مشکلات جدی در بخش اقتصاد داریم، گفت: خوشبختانه سرمایه‌های بسیاری در کشور وجود دارد که با برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت درست می‌توانیم به پیشرفت سریع توأم با عدالت دست یابیم.

صادق واعظ‌زاده در نشست آشنایی با نامزدهای ریاست جمهوری که از سوی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه‌ها و در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: علی‌رغم دستاوردهای چشمگیر کشور در عرصه‌های علم و فناوری، مشکلات جدی در بخش اقتصاد وجود دارد و اگر ما نتوانیم در طول یک دهه آینده به پیشرفت سریع دست یابیم، دستاوردهای انقلاب در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

مهمترین اظهارات واعظ زاده به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • مهمترین مشکل مردم در زمان کنونی تورم و اشتغال است.
  • تورم فشار زیادی بر قشر متوسط و کم‌درآمد به‌خصوص بر کارمندان، کارگران، بازنشستگان، پرستاران و نیروهای خدماتی و دیگر حقوق‌بگیران وارد می‌کند. راه‌حل این مسائل، اجرای برنامه‌ جامعِ رونقِ تولید است. با هدایت سرمایه‌های سرگردان از واسطه‌گری به سوی تولید می‌توان از طریق افزایش عرضه کالا و خدمات، تورم را کنترل کرد و این افزایش تولید عامل اشتغال‌زایی است.
  • راه حل تورم و بیکاری رونق تولید است. مشکل اشتغال در حال حاضر مهم‌ترین مسئله بسیاری از مردم به ویژه جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. این در حالی است که تمام حلقه‌های لازم برای تولید اعم از سرمایه، پژوهش، نیروی انسانی و بازار در کشور وجود دارد. لیکن گسستگی و شکاف میان آنها مشکلات زیادی برای بخش تولید ایجاد کرده است.
  • در سه دهه گذشته اقدامات زیادی شامل ایجاد زیرساخت‌های لازم و محرومیت‌زدایی نسبی انجام شد. اما اینها کافی نیست و دولت باید با شناسایی تمامی قطعات پازل پیشرفت و برنامه لازم، همه قطعات را در جای خود قرار دهد.
  • برای پیشرفت سریع کشور و مردم همه چیزهای لازم را در اختیار داریم، اما تقریبا هیچ چیز از جمله دولت سر جای خودش نیست. قرار گرفتن یا قرار دادن هر چیز در جای خود عین عدالت است که متناسب با تعریف عدالت از نگاه امیرالمومنین (ع) و آموزه‌های مکتب اسلام می‌باشد.
  • برقراری عدالت و رفع تبعیض و رانت باید در هر تصمیم دولت و در کل برنامه­ هایش دیده شود. یکی از مشکلات مهم آن است که دولت در جای خودش نیست. بسیاری از امور توسط مردم قابل انجام‌ است، اما دولت در آن دخالت می‌کند و برعکس بسیاری از امور نیازمند دخالت و رسیدگی دولت هستند که رها و بلاتکلیف‌اند.
  • معتقد به دولت مقتدر هستم. دولت مقتدر دولتی است که بازیگری و بازیگردانی نکند و مدیریت عالی را انجام دهد مثل فدراسیون فوتبال که نباید خودش تیمی داشته باشد.
  • معتقدم دولت باید از جاروجنحال‌های سیاسی پرهیز کند و از مرکز جاروجنجال‌ها هم دور باشد و با کمک همه مدیران قوی و امین در خدمت حل مشکلات مردم و بهبود وضعیت زندگی آنها قرار بگیرد.
  • دولت آینده باید از مرکز جنجال­‌های سیاسی به دور باشد تا بتواند مشکلات اقتصاد کشور و معیشت مردم را حل کند. رئیس جمهور یازدهم باید مستقل باشد تا بتواند از همه مدیران شایسته استفاده کند و دولت مقتدر تشکیل دهد. مستقل بودن به ادعا نیست به بینش و سابقه است.
  • من جوانان را موتور و محرک پیشرفت می‌دانم و معتقدم با انرژی و فکر جوانان می‌توان تحول و پیشرفت سریع را در جامعه ایجاد کرد. همانطور که انقلاب و دفاع مقدس با نیروی آنها به پیشرفت رفت.جوانان موتور پیشرفت کشور هستند. باید آنها را از فشار شهریه دانشگاه و مقررات خشک اداری آزاد کنیم و طرح اشتغال پایدار فارغ‌التحصیلان را اجرا کنیم. طرح کاهش شهریه دانشگاه‌های غیر انتفاعی و افزایش کیفیت آنها با کمک دولت باید اجرا شود.
  • فضای دانشگاه­ها بسته و آزاد اندیشی فراموش شده است. فعالیت­‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان در چارچوب قانون، حق دانشجو و امتیاز دانشگاه است. استادان هم باید در مقابل اظهار تخصصی خود مصونیت رسانه­ ای داشته باشند و مدیریت دانشگاه از حیثیت آنان دفاع کند.
کد خبر 209877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز