گروه اقتصادی: مقدار کل یارانه انرژی در اقتصاد ایران در سال 84 بارشدی 6/133 درصدی نسبت به سال 83 به 410 هزارو 754 میلیارد ریال رسیده است

 براین اساس سرانه یارانه انرژی هر فرد ایرانی حدود 5 میلیون و 868 هزار ریال است. البته این یارانه با توجه به اینکه تخصیص آن غیر بهینه است به هر فرد که بیشتر مصرف کند بیشتر تعلق می گیرد.
یک آمار قابل توجه نیز که بر عدم تخصیص بهینه یارانه انرژی در اقتصاد کشور تاکید دارد این است که یارانه بنزین ثروتمند‌ترین خانوار در کشور 28 برابر یارانه یک خانواده فقیر و
 کم درآمد است و این میزان با اختلاف فاحش تر در زمینه گازوئیل تا 120 برابر افزایش می یابد.
براساس بررسی های کارشناسی سیاست های جاری در بخش انرژی بگونه ایست که هرچه سطح درآمد در خانوار ها بیشتر است سهم برخورداری از یارانه کلانی که در کشور به این بخش اختصاص داده می شود بیشتر است. این امر در مورد فرآورده بنزین و گازوئیل از شرایط نا مطلوب تری بر خوردار است. در حال  حاضر سهم اقشار روستایی جامعه از بنزین و گازوئیل به میزانی اندک است که به ترتیب 4دهم درصد و 3 دهم درصد از این یارانه ها برخور دار هستند.
این شرایط ولی در بخش گاز مایع و نفت سفید متفاوت است ولی همچنان از وضع  عادلانه ای برخوردار نیست.
اختصاص یارانه های انرژی در بخش های اقتصادی نیز با توجه به سیاست‌های نادرست بکار گرفته شده در اقتصاد کشور شرایط نامطلوب است. این سیاست ها برخلاف شعارهایی است که در زمینه افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی داده می شود.  به رغم همه تلاش ها و شعارها این درحالی است که نگاهی به یارانه اختصاص یافته به هر بخش حاکی است که بیشترین یارانه‌ها به بخش های غیر تولیدی حکایت دارد بطوریکه بخش خانگی بصورت غیرهدفمند 7/33 درصد، بخش حمل و نقل 7/31 درصد و بخش صنعت 1/19 درصد از یارانه‌ها را به خود اختصاص می دهند.
براساس آمار های موجود که از سوی دفتر برنامه ریزی کلان برق و انرژی کشور منتشر شده است در سال های اخیر با سیاست‌هایی که در بخش انرژی اعمال شده است  با عدم تغییر اسمی و کاهش قیمت واقعی همه حامل های انرژی در سال 84نسبت به سال 83 سرانه مصرف انرژی 3/8 درصد افزایش یافته است که این رشد با تقسیم ناعادلانه ای که پیش از این به آن اشاره شد سهم بخش های غیر تولیدی و گروه های پردرآمد جامعه شده است.
علاوه براین شدت مصرف انرژی نیز از 96/1 در سال 83 به 04/2 معادل بشکه نفت به ازای 1 میلیون ریال تولید ناخالص داخلی در سال 84 رسیده است. این سیاست‌ها شاخص بهر‌ه‌‌‌وری انرژی را نیز در کشور از رقم 4/510 هزار ریال تولید ناخالص داخلی به ازای هر‌بشکه نفت خام در سال 83 به 3/489 هزار ریال کاهش داده است.
کد خبر 20979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز