همشهری‌آنلاین: پژوهشگر ایرانی دانشگاه ولونگونگ در استرالیا ایده جدیدی برای تولید برق از انرژی خورشیدی ارائه کرده است.

پنجره‌های بادی محقق ایرانی برای تولید برق از انرژی خورشیدی

به گزارش مهر، در مفهوم پنجره‌های بادی PowerWINDows پروفسور فرزاد صفایی یک توربین بادی طراحی شده تا کمترین تاثیر را بر محیط اطراف بگذارد.

صفایی که مدیر موسسه تحقیقات فناوری و ارتباطی دانشگاه ولونگونگ است، چهار سال اخیر را صرف طراحی این پنجره های انرژی کرده است تا شیوه ای نوینی برای کسب و مهار انرژی باد بیابد که البته کمترین مشکل و مزاحمت را برای محیط اطراف داشته باشد.

در یک نظر، این طراحی با پنجره‌های استاندارد خیلی تفاوت ندارد به جز آنکه الگوی شبکه از پانل‌هایی ساخته شده که در هنگام وزش باد و نسیم می‌چرخند.

به جای داشتن مجموعه‌ای از پره‌های بزرگ که در جهت وزش باد بچرخند، این توربین بادی جدید از پره‌های کوچکی ساخته شده که در مسیر باد به آرامی می‌گردند.

به گفته صفایی این روش تلاطم هوایی کمتری ایجاد می کند، فشار بر روی ساختار‌های اطراف را کاهش داده و صدای کمتری تولید می‌کند. جدا از کاهش هزینه‌های حفظ و نگهداری، از نظر تئوری، این طراحی را می توان تقریبا در همه جا بدون داشتن تاثیرات منفی زیادی بر محیط اطراف نصب کرد.

مزیت دیگر این پنجره‌های بادی این است که می توان در صورت نیاز به تولید برق بیشتر، پانل‌های بیشتری را به آن متصل کرد تا انرژی بیشتری را مهار کند . این درحالی است که در توربین های معمولی و رایج برای کسب انرژی بیشتر از باد، باید یک توربین جدید به طور کامل نصب شود.

بر اساس این ایده نوین، می‌توان پانل‌ها را به آسانی نصب کرد و امکان افزودن پانل‌های جدید در بالا و کنار ساختار اصلی نیز وجود دارد.

کد خبر 209755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز