چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا و رقیب مخالف وی روز سه‌شنبه مسئولیت خشونت‌های پس از انتخابات را که هفت کشته و بیش از 61زخمی بر جا گذاشته است، متوجه یکدیگر دانستند.

مادورو دولت آمریکا را متهم به دامن زدن به خشونت‌ها کرد، درحالی‌که واشنگتن می‌گوید وی را به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. به گزارش آسوشیتدپرس، انریکه کاپریلس نامزد مخالفان در انتخابات روز یکشنبه ونزوئلا، مادورو را متهم کرد می‌خواهد توجه همگان را از اصرار مخالفین به بازشماری آرا منحرف کند.

در واشنگتن، وزارت خارجه آمریکا با حمایت از درخواست کاپریلس برای بازشماری آرا، گفت بدون بازشماری مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد. دولت‌های پاناما و پاراگوئه نیز از این درخواست پشتیبانی کرده‌اند. نیکولاس مادورو که هوگو چاوز رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا از مردم خواسته بود او را به جانشینی وی برگزینند، روز سه‌شنبه در چند مراسم که از تلویزیون دولتی پخش شد، کاپریلس را قاتل و کودتاگر خواند. وی در شرکت نفت دولتی ونزوئلا گفت سفارت آمریکا تأمین هزینه اعمال خشونت‌آمیز و رهبری آنها را بر عهده داشته است. آمریکا و ونزوئلا از سال 2010سفیر مبادله نکرده‌اند.

مادورو همچنین اعلام کرد که اجازه برگزاری راهپیمایی مخالفین را برای روز چهارشنبه نمی‌دهد و افزود: کاپریلس مسئول مرگ افرادی است که به سوگشان نشسته‌ایم. وی سپس از هواداران خود خواست در این روز به خیابان‌های پایتخت بریزند. در پی این امر، کاپریلس راهپیمایی دیروز را لغو کرد. قرار بود این راهپیمایی در برابر ساختمان شورای انتخابات ملی برگزار شود که نتیجه رأی‌گیری روز یکشنبه را تأیید کرده بود. براساس آمار این شورا، مادورو با اختلاف 262هزار رأی از مجموع 14.9میلیون رأی بر کاپریلس غلبه کرده است، اما وی مدعی است برخی اعمال غیرقانونی در شماری از حوزه‌های رأی‌گیری رخ داده است. در ایالت باریناس که ادنان چاوز برادر هوگو چاوز فرماندار آن است، درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی سه نفر زخمی بر جا گذاشت و 30نفر هم بازداشت شدند.

نستور رورول وزیر دادگستری، کاپریلس را به جرائم متعدد ازجمله شورش و نافرمانی مدنی متهم کرد. دیوسدادو کابلو رئیس مجمع ملی کشور نیز خواستار تحقیق جنایی درباره فعالیت‌های کاپریلس شد. برخی تحلیلگران معتقدند افزایش تنش بین دو طرف می‌تواند به بازداشت رهبران مخالفان بینجامد. مقامات دولتی از روز دوشنبه کاپریلس را به طراحی توطئه متهم می‌کنند. مادورو مدعی شد معترضان به درمانگاه‌های دولتی و منزل تیبیسای لوسنا رئیس شورای ملی انتخابات حمله کرده‌اند. در درگیری‌های روز دوشنبه بین معترضان و نیروهای امنیتی دست‌کم 135نفر بازداشت شدند. این در حالی است که کاپریلس دولت را مقصر خشونت‌ها دانسته است.

کد خبر 209739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز