چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اظهارات معاون اول رئیس‌ جمهوری در مورد واردات لاشه‌های خراب گوشت هندی برای تهیه سوسیس و کالباس در صنایع غذایی کشورمان، حاکی از این واقعیت است که آنچه به عنوان غذای آماده و فست فود می‌خوریم، غذایی است که هیچ اطمینانی به سلامت آن نیست.

به گزارش مهر ؛ شاید ویژگی مهم حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری در همایش‌ها و برنامه های وزارت بهداشت به خصوص مراسم‌هایی که در ارتباط با موضوع غذا و دارو است، این باشد که شنیدن این نوع گلایه‌ها و انتقادات از وضعیت سلامت مواد غذایی، آن هم از زبان یک مقام ارشد دولتی، می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که دستگاه‌های متولی که دولتی هستند، قصور و کوتاهی کرده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری گفته است "آن فردی که از هندوستان لاشه‌های خراب گوشت را به کشور وارد می‌کند تا با آن سوسیس و کالباس درست کند هیچ جایی در کشور ندارد. آن مامور گمرکی که این کالا را ترخیص کرده است هم همین طور. وزارت بهداشت بر تولید سوسیس و کالباس باید نظارت کند و با افرادی که در این حوزه خلاف می‌کنند بیرحمانه برخورد کند تا ریشه آنها را بخشکاند."

رحیمی در پاسخ به این که آیا باید تولید سوسیس و کالباس ممنوع شود، گفته است که نباید فعالیت این قبیل صنایع محدود شود بلکه باید درست تولید شود. باید این اقلام، سالم تولید شوند و وزارت بهداشت بر آن نظارت کند و اگر خلاف دید بیرحمانه برخورد کند، ریشه آن را بکند تا فرد خلافکار نتواند در تولید غذا وارد شود.

دکتر علی اکبر دادمهر معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که مجوز واردات گوشت خام با سازمان دامپزشکی است و وزارت بهداشت هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد، به خبرنگار مهر گفت: مجوز واردات گوشت یخی و گرم بر عهده دامپزشکی است و برای این قبیل گوشت‌ها گواهی بهداشتی صادر می‌کند.

وی با بیان این مطلب که وزارت بهداشت بر نحوه تهیه فرآورده‌های غذایی که در کارخانجات تولید می‌شود، نظارت می‌کند، افزود: ناظرین ما بر اساس گواهی بهداشتی که دامپزشکی صادر کرده است، صحت و سقم این گواهی‌ها را تایید می‌کنند و اجازه می‌دهند تا این گوشت‌ها برای تهیه فرآورده‌هایی مثل سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار گیرد.

دادمهر تاکید کرد: هر نوع سوسیس و کالباسی که دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت باشد و در سطح بازار عرضه شود، هیچ مشکلی برای مصرف ندارد و سلامت آنها مورد تایید است.

معاون مدیرکل اداره غذای سازمان غذا و دارو ادامه داد: نظارت ما بر اساس بررسی 2 فاکتور سلامتی (میکروبی و شیمیایی) است. این که چه مقدار گوشت در تهیه این قبیل فرآورده‌ها استفاده شده باشد، مورد نظر ما نیست.

فست فود غذای آماده‌ای است که معمولا بدون قاشق چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می‌شود و غذای انگشتی به حساب می‌آید. این نوع غذاها هرچند ظاهر و طعم جذاب دارند اما در واقع فاقد ارزش غذایی بوده و حتی عوارض جسمانی گوناگونی را نیز به دنبال دارند.

نیترات و نیتریت سدیمی که به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند گرچه دارای خاصیت ضد باکتریایی هستند و مانع رشد باکتریهای خطرناک می‌شوند اما متاسفانه این دو ماده در بدن به یک ماده سرطان‌زا به نام "نیتروز آمین" تبدیل می‌شوند.

به گفته متخصصان گوارش، رشد سرطان‌های معده و روده که در سالهای اخیر افزایش یافته است عمدتاً به علت استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده به ویژه آن دسته از مواد غذایی است که به روش غیراستاندارد تهیه می‌شوند.

چاقی و اضافه وزن، بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات گوارشی و کبد و ابتلا به برخی سرطان‌ها از عوارض مصرف این نوع غذاها است. این نوع غذاها با کالری، نمک و چربی به ویژه اسید چرب اشباع بالا و ویتامین و مواد معدنی اندک در درازمدت خطر ابتلا به فشارخون بالا را افزایش می‌دهند.

بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان است 20 درصد افزایش می‌دهد.

کد خبر 209677
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز