سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۴
۰ نفر

گروه سلامت: هنوز یک هفته از انتشار خبر درمان بزرگی خوش خیم پروستات با مدرن‌ترین نوع لیزر موسوم به KTP برای اولین بار در ایران و در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران در مطبوعات و خبرگزاری‌ها نگذشته بود که رئیس جامعه جراحان ایران، تبلیغاتی که در خصوص مزایای گسترده لیزر در انواع جراحی «توسط برخی افراد» انجام می‌شود را «عوام‌فریبی» خواند؛ جملاتی که واکنش‌هایی را در محافل پزشکی برانگیخت.

بخش قابل توجهی از صحبت‌های دوشنبه دکتر ایرج فاضل در جمع خبرنگاران در مورد تبلیغات گمراه ‌کننده پزشکی بود.

رییس جامعه جراحان با بیان این‌که پزشکان حق ندارند به غیر از معرفی خود و یا اعلام تغییر مکان خود از لحاظ دیگری تبلیغات انجام دهند گفت: لیزر نیز مانند نخ جراحی یکی از ابزار پزشکی است که بیشتر در چشم پزشکی کاربرد دارد، اما متأسفانه برخی پزشکان با تبلیغ این‌که خدمات پزشکی و اعمال جراحی را با لیزر انجام می‌دهند در صدد القای این پیام هستند که خدمات بهتری ارائه می‌کنند و این عوام‌فریبی مثل این است که فردی نخ جراحی خارجی خود را به رخ مریض بکشد و پول بیشتری بگیرد. به گفته دکتر فاضل برخی تبلیغات که در خصوص کاربرد لیزر در جراحی‌های زیبایی بینی، جراحی استخوان و سایر جراحی‌ها می‌شود نوعی روش برای جلب توجه مردم است.

زنجیره به‌هم پیوسته

کارشناسان می‌گویند مشکلات نظام سلامت در کشور ما، که تبلیغات پزشکی، بخش کوچکی از آن است، زنجیره به‌هم پیوسته‌ای است، چنانکه معضلاتی مثل تبلیغات و زیرمیزی هم به وضعیت اقتصادی پزشکان و به بحث تعرفه‌ها و بالاخره سرانه سلامت ربط پیدا می‌کند.

واکنش رئیس جامعه جراحان ایران به تبلیغات غیر واقعی پزشکی هم اگرچه با الفاظ تندی بیان شد، اما در بخش دیگری از گفته‌های خود او، می‌توان آن را ریشه‌یابی کرد.

جایی که او به بحث درباره تعرفه‌های پزشکی پرداخت و گفت: ما نمی‌خواهیم وضعیت کشور را با اروپا و آمریکا مقایسه کنیم، اما حتی در مقایسه با کشورهای عربی اطراف یا حتی پاکستان و بنگلادش نیز می‌بینیم که معدل ویزیت یک پزشک عمومی در این کشورها 4 برابر تعرفه پزشک عمومی در کشور ماست و در حالی که در این کشورها متوسط‌ ویزیت یک پزشک عمومی 20 دلار است هزینه یک خودرو 12 هزار دلار است، اما در کشور ما بدون دلیل قیمت یک خودرو 3 برابر است و هیچ کس هم اعتراض نمی‌کند.

فاضل افزود:‌ حتی تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی که نظام پزشکی اعلام می‌کند نیز عادلانه و واقعی نیست و حداقل باید 10 برابر شود و متأسفانه این خود ما هستیم که با واقعی نکردن تعرفه‌های پزشکی زمینه رشوه گرفتن و پول‌های زیرمیزی و اجحاف در حق بیمار و پزشک را فراهم می‌کنیم.

وی گفت: این وضعیت نابسامان باعث شده است که تعداد زیادی از پزشکان جوان اکنون در حاشیه خط  فقر زندگی می‌کنند، تعداد زیادی از پزشکان وضعیت معیشتی بیماران و مردم را در نظر می‌گیرند اما هیچ‌وقت درباره آن صحبت نمی‌شود اما همین که یک پزشک پول زیادی گرفت همه رسانه‌ها می‌نویسند.

اخلاقیات حرف اول را می‌زند

دکتر فاضل با بیان این که دریافت هزینه اضافی که در برخی بیمارستان‌های خصوصی از بیماران در هنگام عمل جراحی اخذ می‌شود تخلف است، گفت: پزشکانی که بیماران خود را به بیمارستان‌های خصوصی برای انجام عمل جراحی ارجاع می‌دهند هم متخلفند اما برخی پزشکان تمام اعمال جراحی خود را در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌دهند که این مانعی ندارد.

رییس جامعه جراحان ایران، اگرچه در بخشی از سخنانش درباره تبلیغات پزشکی به پزشکان انتقاد کرد، اما در جای دیگری هم گفت: اخلاقیات همچنان در جامعه پزشکی بسیار بیشتر از سایر اقشار رعایت می‌شود، در هیچ حرفه‌ای مثل پزشکی چنین خدمات رایگانی به مراجعان ارائه نمی‌شود، همچنان که در بسیاری از موارد پزشکان بیماران را بدون دریافت حق ویزیت معاینه می‌کنند.

گفتنی است همزمان با صحبت‌‌های دکتر فاضل، سازمان نظام پزشکی هم اعلام کرد کلیه پزشکان از این پس برای امور تبلیغاتی خود باید از سازمان نظام پزشکی مجوز بگیرند به طوری‌که تبلیغات برخی از پزشکان در شأن جامعه پزشکی نیست.

لیزر آن‌قدر هم بی‌فایده نیست

علیرغم گفته‌های دکتر فاضل، کارشناسان می‌گویند کاربردهای لیزر حتی در اعمال جراحی روز به روز بیشتر می‌شود.

دکتر کامران کامروا، متخصص گوش، حلق و بینی می‌گوید: لیزر نیز مانند تیغ جراحی یک وسیله است که به دلیل دقت بیشتر و ضایعات کمتری که به جای می‌گذارد در عمل‌های جراحی گوش، حلق و بینی بسیار پرکاربرد است.

او ‌با بیان این‌که لیزر در عمل‌های گوش، حلق و بینی کاربردهای مختلفی دارد که بسته به نوع آن به کار می‌رود، می‌گوید: لیزرهای پرتوان در از بین بردن ضایعات تومورال، برداشتن لوزه، استفاده در بیماری سینوزیت، از بین بردن پولیپ‌ها و از بین بردن ضایعات داخل تراشه و حنجره کاربرد دارد و به دلیل ضایعات کمتری که ایجاد می‌کند، و دقت کار بیشتر نسبت به تیغ و ابزار دیگر مزیت دارد.

وی درمورد کاربرد لیزرهای کم توان در گوش، حلق و بینی نیز می‌گوید: لیزرهای کم توان نیز در از بین بردن ضایعات التهابی با افزایش سرعت ترمیم ضایعات و کاهش زمان بهبودی، بسیار در گوش، حلق و بینی پر کاربردند.

به گفته دکتر کامروا این کاربرد لیزر حدود 4 سال است که در ایران به انجام رسیده و مهمترین کاربردش در تشخیص تومورهای سرطانی است که با استفاده از آن از نمونه برداری‌های بی‌مورد در ناحیه سرطانی جلوگیری می‌شود.

همچنین دکتر مژگان شفیعی شهیدلو دکترای جنین شناسی نیز می‌گوید: دستگاه لیزر و لیزر درمانی در تمام رشته‌های پزشکی کاربرد موثری دارد، به طوری‌که در سال‌های اخیر این روش توانسته در تسهیل درمان‌های ناباروری نیز نقش داشته باشد.

به گفته وی، عدم توانایی جنین در شکوفتن و تکثیر بعد از لقاح و تشکیل تخم یکی از عوامل بروز نازایی‌هاست که به کمک لیزر درمانی شرایطی فراهم می‌شود تا جنین ناشکوفا در زمان مقرر بدون عوارض جانبی برای تکثیر و شکوفا شدن جنین مهیا شود.

وی در ادامه با بیان این که لیزر در درمان‌ ناباروری، کاربردهای وسیعی دارد، افزود: به کمک روش لیزر درمانی امکان دسترسی به سلول جنین و تشخیص قبل از لانه گزینی نیز فراهم می‌شود. به این وسیله جنین‌هایی که در خطر ابتلا به ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کد خبر 20964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز