همشهری آنلاین: نسیم معراج نوشته مهدی قمی از سوی انتشارات نقش اندیشه منتشر شده است. "تقرب به خدا" یکی از مباحث مهمی است که جایگاه بسیار بالایی در انسان شناسی و اعتقادات تمامی ادیان الهی، به خصوص دین مبین اسلام داشته و دارد، تا جایی که موضوع یکی از مهمترین علوم انسانی یعنی "علم اخلاق" قرار گرفته است.

دین

کتاب نسیم معراج حاضر حاصل مطالعه و بررسی دیدگاه قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین(ع) در خصوص "تقرب الهی" است. انسان به سوی کمال گرایش ذاتی دارد و دائما در تکاپوی رسیدن به آن است. از دیدگاه اسلام؛ ارزش و کمال انسان به آن است که به هدف خلقت که قرب الهی است نائل گردد. قرآن کریم و روایات، برای جلوگیری و کاهش اشتباه در این مسیر، آدمی را به عوامل و موانع تکامل توجه می دهند و با تبیین آن می کوشند تا انسان، در مسیر رشد و تقرب به خداوند قرار گیرد.

تقرب حقیقی، نزدیکی به نعمت‌ها و الطاف الهی و قرار گرفتن در مسیر رحمت و احسان خداوندی است، که با انجام اعمال صالح و ترک صفات رذیله و تسلیم محض و عبودیت کامل در برابر خداوند متعال حاصل می‌گردد.

هدف کلی تحقیق، شناخت عوامل و موانع قرب به خدا و آثار آن است.

مؤلف بر اساس یافته های کتابخانه‌ای به نتایج زیر دست یافته است:

1- راه تقرب به خدا منحصر نبوده و حرکت در این مسیر الهی به عوامل متعددی بستگی دارد که از آنها به عوامل تقرب یاد می شود.

2- در تعالیم الهی اسلام، عرفی ترین و عادی ترین امور زندگی انسان می‌تواند راهی برای قرب به خدا باشد. اگر چه در این مسیر، عملکرد انسان، با عوامل درونی او ارتباط مستقیمی دارد.

3- قرآن و احادیث انسان را از باورها و رفتارهای ناروا باز داشته‌اند که از آنها به موانع تقرب یاد می‌گردد.

4- آثار و نشانه‌های تقرب به خدا همان، برخورداری از همه اسمائی است که در انسان به ودیعت گذاشته شده است. این آثار در تمامی مراحل حیات انسان و پس از گذر از دنیا ظهور و بروز دارد.

کلیات، مفهوم شناسی تقرب، عوامل تقرب، موانع تقرب، آثار تقرب به خدا پنج فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند. تاریخچه موضوع، تقرب در قرآن، مراتب تقرب، اخلاص و نیت خالصانه، ورع و تقوی، ارتباط با قرآن، توبه و استغفار، مستحبات، دعا و مسئلت از خدا، حسن خلق و اخلاق اجتماعی، زکات و بذل مال در راه خدا، اعراض از آیات الهی، پیروی از شیطان، هوای نفس و رذایل اخلاقی، دنیا طلبی، گناه، آثار تقرب در دنیا، دوری از تکبر، توفیق دوام ذکر خدا، مکاشفات رحمانی، آثار تقرب در آخرت، بهره مندی از مقامات معنوی از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

"نسیم معراج"نوشته مهدی قمی برای نوبت اول در شمارگان 1000درسال 91 و در311 صفحه از سوی انتشارات نقش اندیشه منتشر شده است.

کد خبر 209627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز