مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقل و انتقال خودرو در مراکز نیروی انتظامی را غیر قانونی دانست و گفت: نقل و انتقال رسمی باید از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

تویسرکانی

به گزارش واحد مرکزی خبر، تویسرکانی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه اعضای سابق و جدید هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در جمع خبرنگاران افزود: قانون تکلیف را روشن کرده است.

وی با ابراز تعجب از برخی رسانه ها و افراد که به حواشی می پردازند گفت: قانون گذار در ماده 29 قانون جرائم راهنمایی و رانندگی نقش دفاتر اسناد رسمی و ثبت رسمی نقل و انتقال خودرو را کاملا مشخص کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: وظیفه نقل و انتقال و ثبت رسمی معاملات نیز در قانون مشخص بوده و صد سال است که دفاتر اسناد رسمی و این سازمان متولی این کار است.

وی گفت: قانون بسیار روشن است و با مراجعه به متن قانون این موضوع روشن خواهد شد.

تویسرکانی افزود: اگر کسی ابهامی در این زمینه داشته باشد مرجع رفع ابهام مجلس شورای اسلامی است.

وی گفت: این که ما مرتب شبهه ایجاد کنیم و این مطلب را به رسانه ها بکشانیم به مصلحت جامعه نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر توسعه ثبت رسمی در جامعه تاکید کرد و افزود: ‌به هر میزان ثبت رسمی در جامعه توسعه یابد امنیت بیشتر و اختلافات کمتر خواهد شد و هزینه هایی که برای دعاوی پرداخت می شود کاهش خواهد یافت.

وی با طرح این سوال که اگر قرار است نقل و انتقال خودرو در نیروی انتظامی انجام شود چرا در ماده 29 قانون اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی اینگونه آمده است گفت: سند رسمی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود دارای مزایایی از جمله مسموع نبودن انکار و تردید در مفاد آن از طرفین معامله در صورت بروز مشکل بین خریدار و فروشنده است.

تویسرکانی افزود: سازمان ثبت نیز بدون مراجعه طرفین به محاکم خریدار و فروشنده را مکلف به اجرای مفاد آن سند می کند و تنها سندی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده دارای چنین ویژگی هایی است.

وی گفت: طبیعی است که در مواردی که مراجع دیگر اقدام به نقل و انتقال خودرو کنند مانند ملکی است که به صورت عادی خریداری می شود و حتی ممکن است چند سال میان خریدار و فروشنده مشکلی بروز نکند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اگر می خواهیم اقدام مطمئنی انجام دهیم و بعدها دچار کلاهبرداری و مشکلات بعدی و گرفتار دادگاه نشویم باید اقدام به ثبت رسمی معاملات کنیم.

وی با اشاره به تنظیم لایحه مربوط به اخذ جرائم راهنمایی و رانندگی در گذشته از طریق نیروی انتظامی گفت:‌ پیشنهاد آنان این بود که همه اقدامات در نیروی انتظامی انجام شود که این موضوع به صحن علنی مجلس رفت و بحث شد.

تویسرکانی افزود: در نهایت بیش از 160 نفر از نمایندگان مجلس به اظهار نظر ما رای دادند و بیش از 60 نفر به اظهار نظر نیروی انتظامی که معنایش این بود که مجلس نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی را پذیرفت و ماده 29 تنظیم شد.

وی قانون را فصل الخطاب دانست و گفت:‌اینکه ما در خصوص قانون شبهه ایجاد کنیم درست نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه قانون روشن است افزود: افراد نیز اگر می خواهند معامله مطمئن انجام دهند باید در دفاتر اسناد رسمی معاملات خود را ثبت کنند.

وی گفت: ما ابزاری نداریم که اگر کسی در دفتر اسناد رسمی معامله خود را انجام نداد خودرویش متوقف شود.

کد خبر 209331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز