دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نیکلاس مادورو، نامزد توصیه شده هوگو چاوز سرانجام توانست در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با همه جنجال‌هایش پیروز شود؛ هر چند این پیروزی برخلاف پیش‌بینی‌ها با اختلاف بسیار کم آرا با انریکه کاپریلس نامزد مخالفان بود و اعتراض نامزد جوان مخالفان و درخواست برای بازشماری آرا را به‌دنبال داشت.

ونزوئلا

درحالی‌که در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌ها حتی از پیشتازی ۲۰ درصدی معاون چاوز درنظرسنجی‌‌ها خبر داده بودند نیکلاس مادورو، نامزد حزب حاکم و فرد توصیه شده از سوی «رهبر انقلاب بولیواری» ونزوئلا برای جانشینی او پس از مرگ، توانست 50.7درصد آرا را در مقابل انریکه کاپریلس، وکیل منتقد برنامه‌های ۱۴ سال گذشته با 49.1درصد آرا به دست‌آورد. اختلاف رأی بسیار کم این دو رقیب سرسخت باعث شده تا مخالفان شک و شبهه‌های زیادی را درباره این نتیجه مطرح کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مادورو برخلاف پیش‌بینی‌ها تنها ۳۰۰ هزار رأی بیشتر از کاپریلس به‌دست آورده است.

نامزد مخالفان با زیر سؤال بردن این نتیجه خواستار بازشماری آرا شده و اعلام کرده که این مسئله مشروعیت مادورو را بیشتر از گذشته زیر سؤال برده است. این در حالی است که شورای انتخابات ونزوئلا با اعلام پیروزی مادورو تأکید کرده که این نتایج غیرقابل تغییر است. مخالفان پیش از این، سوگند یاد کردن مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت را غیرقانونی خوانده بودند.

براساس قانون اساسی ونزوئلا درصورت مرگ رئیس‌جمهور، باید رئیس پارلمان این کشور کفالت ریاست‌جمهوری را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده بگیرد اما مقام‌های ونزوئلا براساس توصیه چاوز عمل کردند. مادورو در جشن پیروزی خود میان هوادارانش درحالی‌که لباسی به رنگ پرچم ونزوئلا پوشیده بود با قانونی و درست خواندن این نتایج، آن را نشانه غیرقابل شکست بودن میراث چاوز دانست. او خطاب به جمعیت حاضر در مقابل کاخ میرافلورس(کاخ ریاست‌جمهوری) گفت:

اگر هفت‌میلیون و 500هزار نفر گفته‌اند که مادورو باید تا سال ۲۰۱۹ رئیس‌جمهور باشد باید به این مسئله احترام گذاشته شود؛ این دمکراسی و قدرت اکثریت است. مادورو با وجود این، اعلام کرد که از هر نوع بررسی آرا استقبال می‌کند. او تأکید کرد: آنها هر نوع بررسی‌ای که می‌خواهند می‌توانند انجام دهند. ما به سیستم انتخاباتی ونزوئلا اطمینان داریم و از هر نوع بررسی آرا استقبال می‌کنیم. هواداران مادورو پس از اعلام نتایج در خیابان‌ها اقدام به برگزاری جشن و آتش‌بازی کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت در این انتخابات ۷۸ درصد بوده که نسبت به انتخابات‌ماه اکتبر که در آن چاوز در مقابل کاپریلس با حدود ۱۱ درصد اختلاف به پیروزی رسید کاهش داشته است. انریکه کاپریلس این بار برخلاف انتخابات‌ماه اکتبر شکست را در مقابل مادورو نپذیرفته و اعلام کرده که تک تک‌آرا باید بار دیگر شمرده شوند. سیستم انتخابات ونزوئلا الکترونیک است اما از رای هر فرد یک برگه رأی به‌عنوان نسخه پشتیبان برای مواقع ضروری چاپ و نگهداری می‌شود.

کاپریلس پس از اعلام نتایج در جمع هواداران غمگین خود با تأکید بر اینکه مبارزه او هنوز تمام نشده، گفت: این نتایج واقعیت آنچه مردم ونزوئلا می‌خواهند را منعکس نمی‌کند. نامزد مخالفان با تأکید بر اینکه دولت در این انتخابات شکست‌خورده، خطاب به مادورو اعلام کرد: امروز بازنده تو هستی، مردم علاقه‌ای به تو ندارند. ونزوئلا یکی از بیشترین نرخ‌های تورم را دارد که مخالفان آن راناشی از هزینه کردن بی‌برنامه پول نفت و تقسیم آن به‌صورت ماهانه بین مردم از سوی چاوز می‌دانند. هنوز زمان بازشماری آرا مشخص نیست اما احتمال شمارش دستی آرا از سوی برخی منابع داده شده است.

فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته از نخستین کسانی بودند که پیروزی مادورو را در انتخابات تبریک گفتند تا نشان دهند از این مسئله خشنود هستند. نیکلاس مادورو تأکید کرده است که برنامه و راه چاوز را ادامه خواهد داد.

کد خبر 209261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز