نوروز و آیین‌های با شکوه آن، مسیری سه هزار ساله و پرپیچ‌و‌خم را پیموده تا به ما رسیده است.

باغ موزه قصر


آیین‌های نوروز از کهنسال‌ترین آیین‌های ملی در جهان به شمار می‌روند که تقریبا دست نخورده به عصر حاضر منتقل شده‌اند. آیین‌هایی نظیر خانه‌تکانی، سفره هفت‌سین، چهارشنبه‌سوری، کاشتن سبزه، زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال و کمک به فقرا همچنان در بین ایرانیان متداول است و به همین دلیل مظهر پایداری هویت ایرانی و عامل وحدت فرهنگی ایرانیان در هر گوشه از جهان به شمار می‌آورند.

به همین مناسبت همزمان با فرارسیدن عید نوروز و سال نو باغ‌موزه قصر با برگزاری جشنواره نوروزی، پذیرای علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و تاریخ بود.به گفته مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، جشنواره نوروزی باغ موزه قصر با هدف پاسداشت آیین‌های پسندیده و سنت‌های اصیل اسلامی - ایرانی، افزایش نشاط اجتماعی شهر و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری کلانشهر تهران برگزار شد.

بنابراین گزارش استقبال پرشور شهروندان و گردشگران نوروزی جان تازه‌ای به باغ تاریخی قصر بخشید. در این‌باره مونسان گفت: جشنواره نوروزی نوروز و بهار طبیعت را بهانه‌ای برای دید و بازدید پرمهر شهروندان و مهمانان نوروزی، تجدید میثاق بندگی با آفریدگار یکتا، دوستی بیشتر با طبیعت گرانبها و آشنایی با فضایی فرهنگی به نام باغ موزه قصر قرار داده است.

تنوع و پویایی برنامه‌های تدارک‌دیده شده در باغ موزه قصر موجب استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان از طیف‌ها و سلیقه‌های مختلف و در همه رده‌های سنی در روزهای برگزاری این جشنواره شد به‌طوری که در ایام نوروز امسال بالغ بر 125هزار نفر از برنامه‌های جشنواره و سایر بخش‌های باغ موزه قصر دیدن کردند.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی به توضیح بخش‌هایی از این جشنواره نوروزی پرداخت و گفت: باغ موزه قصر در بخش‌های متنوع ازجمله برپایی سفره هفت‌سین، تولید و عرضه صنایع‌دستی و سوغات اقوام ایرانی، اجرای نمایش‌های خیابانی، نمایش آیین‌های نوروزی اقوام ایرانی، موسیقی اقوام ایرانی و کنسرت‌های ویژه کودکان در ایام نوروز سال1392 را در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار داد.

برپایی نمایشگاه عکس، پوستر و کاریکاتور جشن جهانی نوروز با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو در محل نگارخانه باغ‌موزه قصر از دیگر برنامه‌های اجرا شده در قالب جشنواره نوروزی قصر بود.همچنین اجرای کارگاه‌های هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی ویژه کودکان شامل کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، گریم، نقاشی روی شن، عروسک‌سازی‌، شکل‌سازی‌ با بادکنک و... از دیگر جذابیت‌های پیش‌بینی شده در جشنواره نوروزی باغ‌موزه قصر بود.

مونسان همچنین تأکید کرد که با فرارسیدن ایام فاطمیه، ویژه‌برنامه‌های سوگواری شهادت بانو فاطمه زهرا(س) شامل پرده خوانی، مرثیه سرایی، شمایل‌نگاری موسیقایی، نمایش سه‌بعدی ویژه ایام فاطمیه، اجرای تواشیح گروه اسوه و... در قالب برنامه‌های این ایام روی صحنه رفت.

به گفته مونسان در طول این جشنواره کارگاه‌های تولید و عرضه صنایع‌دستی و خوراکی‌های سنتی اقوام ایرانی با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برپا شد و در قالب بخش خیابانی برنامه‌های پرده‌خوانی، نوروزخوانی و نقالی، خیمه شب بازی و سیاه‌بازی، بازی‌های بومی و محلی، جنگ‌های ویژه کودکان، اجرای نمایش‌های خیابانی و پانتومیم و... به اجرا درآمد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: یکی از بخش‌های جشنواره که با تنوع بیشتری تدارک دیده شده بود اختصاص به گروه کودک و نوجوان داشت که در قالب کارگاه‌های چاپ پارچه، ساخت کاردستی، نقاشی‌دیواری، نقاشی شنی، بازیافت، شکل‌سازی با بادکنک، سفال، عروسک‌سازی‌، اوریگامی، گریم و... به غنی‌سازی‌ اوقات کودکان و نوجوانان پرداخت.

از سوی دیگر نیم بها بودن بلیت بازدید از موزه قصر از نظر مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز به‌عنوان یکی از تسهیلات پیش‌بینی شده برای بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده بود.

زندانی که قصر شد

زندان سابق قصر که هم‌اکنون به باغ موزه قصر تبدیل شده 69هزار مترمربع مساحت و حدود 20هزار مترمربع زیربنا دارد.
این باغ موزه در خیابان شریعتی، خیابان پلیس قرار دارد و از 14آبان‌ماه سال گذشته رسما تحت عنوان باغ موزه به روی شهروندان باز شد و به‌رغم زمان کوتاهی که از افتتاح آن با کاربری جدید می‌گذرد، این مکان توانست به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و فرهنگی برای شهر تهران تبدیل و به‌ویژه در ایام نوروز با استقبال پرشور مسافرین نوروزی از سراسر کشور مواجه شود.یکی از بخش‌های اصلی باغ موزه اختصاص به موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران دارد که مبارزات مردم در دوران ستمشاهی را به تصویر می‌کشد.

از دیگر بخش‌های موزه قصر اختصاص به فضاهایی دارد که در آن فضای زندان سابق قصر به‌صورت عینی بازسازی شده همچنین مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، چایخانه و سفره‌خانه سنتی، ورزشگاه، مراکز عرضه محصولات فرهنگی و بازارچه محصولات هنری و صنایع‌دستی نیز ازجمله بخش‌های دیدنی باغ‌موزه قصر به شمار می‌رود.

همچنین شبیه‌سازی‌ بناها، از باغ تا قصر، از قصر تا زندان و از زندان تا باغ موزه، بازسازی زندان‌های دوره پهلوی اول و دوم در ساختمان مارکف در قالب موزه، ایجاد فضایی واقع‌گرایانه و تأثیرگذار از وضعیت زندانیان سیاسی زندان قصر و انتقال مفاهیم موردنظر از طریق آثار حجمی و هنرهای مفهومی از مصادیق طرح مفهومی در باغ موزه قصر است که هم‌اکنون نیز آرشیوی از خاطرات،‌ تصاویر و اسناد زندانیان سابق قصر گردآوری شده که در محتوای موزه قصر به آن استناد شده است.بخشی دیگر از مجموعه باغ موزه قصر نیز به بازسازی زندان قصر در دوره پهلوی دوم اختصاص دارد که در این میان می‌توان به بندها، سلول‌های انفرادی و حیاط‌های این مجموعه اشاره کرد.

در فضای مسجد زندان قصر نیز فیلم‌ها و تصاویر آرشیوی مربوط به دوره پهلوی دوم به نمایش گذاشته می‌شود. مجموعه حمام‌های زندان قصر نیز حفظ شده و فضای روی آن به کافی شاپ و فضای تفرجگاهی برای استفاده شهروندان تبدیل شده است که شهروندان پس از بهره‌برداری از این مجموعه می‌توانند از این مکان‌ها استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: چهار دستگاه تلسکوپ بر فراز برج دیده‌بانی زندان قصر نیز قرار می‌گیرند که به‌صورت دائمی چهار سیاره منظومه شمسی را رصد می‌کنند و تصاویر آن در نمایشگرهای LED پیش‌بینی شده در فضای تفرجگاهی باغ موزه به نمایش گذاشته می‌شود.همچنین قرارست به‌زودی استودیوی مجهز صدابرداری این مجموعه نیز به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 209150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز