دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان نخستین گام به سوی ساخت کلیه انسانی در آزمایشگاه را با موفقیت برداشتند.

دیگر نیازی به اهدای کلیه نیست!

به گزارش مهر، دانشمندان از راهبرد مشابهی که در حال حاضر برای تولید عضوهای زیست مهندسی شده بدن از جمله قلب، ریه و کبد به کارگرفته می‌شود، استفاده کردند.

محققان آمریکایی نخست سلول‌های زنده را از کلیه اهدایی با یک محلول پاک کننده، جدا کرده و فقط داربستی از بافت رابط کلاژنی آن تهیه کردند. سپس سلول‌های کلیوی موش‌های نوزاد و سلول‌های اندوتلیال انسانی را بر روی این داربست قرار داده تا رگ‌های خونی را جایگزین کند.

آنها این عضوها را به مدت 12 روز در یک بیوراکتور کشت داده و طی این مدت با اکسیژن و دیگر مواد مغذی، تغذیه کردند.

در طول این مدت سلول‌های قرار داده شده روی داربست، رشد کرده و گسترش یافتند. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد کلیه‌های ساخته شده قادر به تصفیه خون و تولید ادرار تولید هستند. این عضو وقتی به موش‌ها پیوند زده شد به تولید ادرار ادامه داد و هیچ نشانه‌ای از خون ریزی یا شکل گیری لخته خون در آنها مشاهده نشد.

دکتر هارالد اوت از بیمارستان عمومی ماساچوست، می‌گوید: آنچه که در مورد این راهبرد منحصر به فرد است این است که معماری عضو اصلی-کلیه- حفظ می‌شود از این رو گرافت ایجاد شده از آن می‌تواند درست مانند یک کلیه اهدایی دوباره به بدن پیوند زده شده و به سیستم عروق و ادراری گیرنده پیوند مرتبط شود.

اگر این فناوری به اندازه و مقیاس گرافت انسانی ارتقا یابد، بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که در حال حاضر در انتظار کلیه‌های اهدایی هستند و یا امکان پیوند برای آنها وجود ندارد از نظر تئوری می‌توانند عضوهای جدید ساخته شده از سلول‌های خودشان را دریافت کنند.

این دانشمندان، بکارگیری این فناوری را در مقیاس‌های بزرگ‌تر توسط گرفتن سلول‌ها از کلیه خوک و انسان آغاز کرده‌اند.

در موش‌ها عملکرد عضوهای تولید شده به طور چشمگیری کمتر از حد طبیعی کلیه‌های سالم بود. دانش پژوهان معتقدند این امر ممکن است به دلیل نابالغ بودن سلول‌های نوزاد مورد استفاده برای داربست کلیه باشد.

دکتر اوت می‌گوید: اصلاحات بعدی انواع سلولی مورد استفاده برای قرار دادن بر روی این داربست و بلوغ این سلول‌ها در محیط کشت می‌تواند به ما کمک کند به عضو عملکردی بهتری دست یابیم.

وی افزود: امیدواریم کلیه‌های زیست مهندسی شده بتوانند به طور کامل و درست مانند کلیه‌های اهدایی، عملکرد مناسبی داشته باشند.

در یک دنیای ایده آل چنین گرافت‌هایی می‌توانند به طور سفارشی و با استفاده از سلول‌های خود بیمار تولید شده و بر مشکلات ناشی از کمبود عضو و نیاز برای سرکوب سیستم ایمنی غلبه کند.

اوت اظهار داشت اکنون در حال بررسی روش‌هایی برای گرفتن انواع سلول‌های لازم از بیمار، اصلاح روند قرار دادن سلول‌ها بر روی داربست و روش‌های کشت عضو برای ارائه کلیه انسانی هستیم.

کد خبر 209134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز