گروه محیط‌زیست: درحالی‌که طرح تنفس جنگل با رویکرد حفاظت از آخرین بازمانده‌های جنگل در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه گذشته درجمع مردم سمنان بی‌توجه به تمام هشدارهای زیست‌محیطی گفت: طرح راهسازی در جنگل ابر به‌زودی اجرایی می‌شود.

 احمدی‌نژاد تصریح کرد: برخی از جاده‌های شهرستان شاهرود وضعیت خوبی پیدا کرده ‏اند و جاده ابر هم گیر بزرگ محیط‌زیستی داشت که برطرف شده است و ان‌شاء‌الله طرح آن اجرا خواهد شد.

به گزارش همشهری، رئیس دولت دهم در حالی دستور ساخت جاده در جنگل ابر را صادر کرده است که طی 9سال گذشته صاحب‌نظران عرصه منابع طبیعی و محیط‌زیست در همراهی با مدیران دلسوز سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور توانسته‌اند با کمک اصحاب رسانه ساخت این جاده را به حالت تعلیق درآورند.

کارشناسان منابع طبیعی و محیط‌زیست بارها هشدار داده‌اند که ساخت این جاده که به بهانه ایجاد راه دسترسی میان شاهرود و استان گلستان در دستور کار قرار گرفته است هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد و باعث بازشدن پای زمینخواران به این منطقه می‌شود.

این کارشناسان با تأکید براینکه ساخت جاده ابر با وجود چند راه دسترسی موجود در منطقه هیچ ضرورتی ندارد و با معیارهای پایداری جنگل و به‌طور کلی با توسعه پایدار در تضاد کامل است تصریح کرده‌اند که هرگونه اقدامی برای ساخت و توسعه جاده در رویشگاه جنگلی ابر به حیات وحش و اکوسیستم منطقه صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و باعث نابودی این رویشگاه جنگلی می‌شود.

یادآور می‌شود در حالی ساخت جاده در جنگل ابر در دستور کار قرار گرفته است که کارشناسان داخلی و مجامع بین‌المللی نظیر فائو بارها تأکید کرده‌اند که تغییر اقلیم و گرم‌شدن زمین، اکوسیستم‌های جنگلی را بیش از گذشته مستعد تخریب کرده‌اند، به‌طوری که کوچک‌ترین استرسی حیات وحش و گونه‌های جانوری موجود در این زیست‌بوم‌ها را با خطر نابودی مواجه می‌سازد. جنگل ابر- یکی از بکرترین جنگل‌های کشور- در 50کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است.

این جنگل با 35هزار هکتار وسعت بخشی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است که 80گونه نادر گیاهی مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک و سرخدار را در خود جای داده و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته، عنوان جنگل ابر به این رویشگاه جنگلی اطلاق می‌شود. این جنگل دارای اهمیت جهانی و مورد توجه جهانیان به‌ویژه متخصصان علوم جنگل و محیط‌زیست است.

 

کد خبر 209106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز