سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیا شما هم از افرادی هستید که داروهای‌شان را سر موقع نمی‌خورند و نمی‌توانند نظم زمانی برنامه‌ درمانی‌شان را حفظ کنند.

زیاد ناراحت نشوید، شما تنها نیستید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیماران به طور متوسط دستورهای نحوه مصرف دراوهایشان را تنها در نیمی از موارد رعایت می‌کنند- حتی اگر آن دارو برای ادامه حیات‌شان ضروری باشد!

به همین خاطر اتحادیه اروپا از یک پروژه بین‌المللی پشتیبانی می‌کند که بر اساس یک ابداع جدید در تحویل دارو به بدن قرار دارد- یک سیستم توزیع دارو در بدن که از طریق یک وسیله تعبیه‌شده در دندان عمل می‌کند.

این سیستم که Intellidrug نامیده می شود، مقدار معینی از دارو را در فواصل معین از خود آزاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مقدار صحیح دارو در زمان مناسب به بدن بیمار می رسد.

هم اکنون شرکت سازنده یک وسیله‌ای قابل گذاشت وبرداشت را به نام GenNarino  تولید کرده است که با تحریک ترشح بزاق از طریق تحریک الکتریکی برای برای درمان عارضه "دهان خشک" به کار می‌رود.

پژوهشگران از ایده استفاده از دستگاه‌های میکروالکترونیکی در دهان – به عنوان شکلی از ارتباط نرم‌افزاری – استفاده کردند و تلاش خود را معطوف ساختن یک دستگاه تحویل دارو به بدن کردند.

در این سیستم جدlد نرم‌افزارها چگونگی ورود دارو به بدن را کنترل می‌کنند.

Intellidrug می تواند در آینده جایگزین روش دارویی شیمیایی معمول شود که هیچگاه کاملا دقیق نبوده است و به خصوص ممکن است برای درمان بیماری های مزمن و اعتیاد مفید باشد.

با قرار دادن این وسیله در دهان دارو را می توان از راه بافت پوششی متخلل داخلی گونه‌ها و مخاط دهان به طور مستقیم به درون جریان خون تزریق کرد.

از جمله بیماری‌هایی که این وسیله جدید می‌تواند به درمان آن کمک کند دیابت است.
بیماران دیابتی برای حفظ میزان قند خون خود در محدوده طبیعی به تزریق مرتب انسولین نیاز دارند.

این وسیله جدید به بیماران کمک می‌کند تا به جای سوراخ‌کردن مکرر پوست، انسولین را به طور مداوم از طریق پوشش متخلل دهان دریافت کنند.

پوشش داخلی دهان بر خلاف پوست بسیار نفوذپذیر است و داروها به راحتی از طریق آن وارد جریان خون می‌شوند.

Intellidrug در حال حاضر به اندازه دو دندان معمولی است و شامل یک واحد حاوی پمپ و دریچه، یک ریزپردازنده و باتری و مخزن دارو می شود.

این وسیله به کنار دندان به موازات داخل گونه متصل می‌شود، اما تلاش پژوهشگران این است که اجزای این سیستم را آنقدر کوچک کنند که بتوان آن را به صورت یک دندان جایگرین در دهان نصب کرد.

این واحد را برای پرکردن مخزن دارو یا تعویض باتری در صورت نیاز می‌توان از جای خود برداشت.

تا به حال آزمایش این سیستم بر رو ی حیوانات موفق بوده و قرار است به محض آنکه نمونه اولیه کوچکتر آن ساخته شود – آزمایش‌های بالینی بر روی انسان‌ها آغاز شود.

گروه طراح این وسیله قصد دارند که با استفاده از یک پورت ارتباطی بر روی این وسیله به کاربران امکان دهند که این وسیله را با کنترل از راه دور کنترل کنند- و شاید هم بتوان با اتصال این وسیله از طریق تلفن همراه به پزشک بیمار، تنظیم لازم از لحاظ میزان دریافت دارو را راز راه دور بوسیله او انجام داد.

کد خبر 20897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز