همشهری آنلاین: شنبه 24 فروردین 1392 مراسمی در شهر غزنی در شرق افغانستان برای اعلام این شهر (125 کیلومتری کابل) به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال 2013 برگزار شد.

ghazni

ghazni

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از غزنی، این مراسم در نوزدهم ماه آوریل (سی فروردین) پایان خواهد یافت.

سید مخدوم رهین وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در سخنانی در آغاز این مراسم گفت: این مایه غرور افغانستان است که غزنی به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی در سال 2013 اعلام می‌شود.

غزنی در کنفرانسی که در سال2007 توسط سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی اسلامی (آیسسکو) در طرابلس لیبی برگزار شد، به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی انتخاب شد.

غزنی با برخورداری از مناره‌ها، زیارتگاه‌ها و قلعه‌های قدیمی که منعکس کننده تمدن و معماری اسلامی در دوران حکمرانی سلطان محمود از سال 975 تا سال 1187 پس از میلاد مسیح است، به عنوان یکی از گهواره‌های تمدن اسلامی قلمداد می‌شود.

بیش از دو هزار نفر از جمله کریم خلیلی معاون رئیس جمهور افغانستان، وزرای امور خارجه چندین کشور اسلامی و همسایه و همچنین دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان پارلمان افغانستان تحت تدابیر امنیتی شدید در این مراسم شرکت کردند.

گزارش واحد مرکزی خبر از کابل

مراسم رسمی نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از کابل، در این مراسم آقای سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، اعضای کابینه دولت افغانستان، اعضای مجالس سنا و نمایندگان، شخصیت‌های سیاسی و جهادی‌، میهمانان خارجی و مقامات محلی استان غزنی حضور داشتند.

نعمت الله شهرانی مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان در امور دینی با قرائت پیام ارسالی حامد کرزای به جشنواره غزنی اعلام کرد: نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام افتخاری بزرگ نه تنها برای مردم غزنی بلکه برای مردم افغانستان است.

رییس جمهور افغانستان با اشاره به تاریخ غزنی و دستاوردهای علمی و فرهنگی غزنی باستان تاکید کرد: افتخارات غزنی متعلق به جهان اسلام است.

کرزی بر ضرورت حفظ دستاوردهای علمی و فرهنگی غزنی باستان و انتقال آن به نسل های آینده تاکید کرد.

موسی خان اکبرزاده استاندار غزنی نیز با اشاره به وجود این ذهنیت در افکار عمومی بین المللی که مردم افغانستان فقط با جنگ آشنایی دارند تاکید کرد: جنگ در این کشور را بیگانگان به ما تحمیل کرده‌اند.

وی از همه کشورهای اسلامی خواست برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان همکاری کنند.

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در شهر غزنی افغانستان گفت: غزنی، جایگاه مهمی در تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی دارد.

سید محمد حسینی در مراسم رسمی نامگذاری شهر غزنی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: غزنی، همانند شهر اصفهان دیار بزرگان، اندیشمندان و علما بوده است.

وی بابیان اینکه شهر اصفهان نیز پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود و شخصیت‌هایی همانند شیخ بهایی به این شهر مهاجرت کردند، افزود:  غزنی نیز جایگاه مشابهی همچون اصفهان داشت.

حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران به استقبال بزرگداشت از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام رفته است و در آینده نیز تهران، میزبان مراسم گرامیداشت از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام ازجمله سنایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شخصیت‌ها و نخبگان علمی و فرهنگی همچون سنایی متعلق به هر دو کشور ایران و افغانستان هستند، گفت: به وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان پیشنهاد کردم که پیوند «خواهرخواندگی» بین شهر غزنی با یکی از شهرهای تاریخی ایران ازجمله نیشابور برقرار شود و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آماده است.

حسینی با تاکید بر اینکه جامعه بشری به صلح و دوستی نیاز دارد تاکیدکرد: این نکته در آثار سنایی به خوبی دیده می‌شود.

کد خبر 208963
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز