شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصص و تحلیل‌گر آلمانی امنیت شبکه که مدرک خلبانی نیز دارد، ادعای ساخت نرم‌افزاری را دارد که می‌تواند با کمک یک اسمارت‌فون اندرویدی کنترل یک هواپیما را در حین پرواز به دست بگیرد.

بر اساس گزارش CNN، یک متخصص امنیت شبکه که خلبانی پروازهای تجاری را نیز به عهده دارد،‌ موفق به ابداع ابزاری شده‌است که به گفته وی می‌تواند کنترل یک‌ هواپیما را از راه دور و با کمک یک گوشی اندرویدی به دست بگیرد.

هوگو تسو در نشست Hack in the Box که در آمستردام هلند برگزار شد،‌ اعلام کرد برای ساخت نرم‌افزار SIMON سه سال زمان صرف کرده‌است، این نرم‌افزار قالبی از کد‌های خرابکارانه‌ است که می‌تواند برای حمله و خرابکاری در نرم‌افزار خطوط هوایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با استفاده از یک شبیه ساز پرواز نشان داد با کمک نرم‌افزار و گوشی اندرویدی‌اش می‌تواند سرعت، ارتفاع و جهت یک هواپیمای مجازی را با استفاده از ارسال سیگنال‌های رادیویی به سیستم مدیریت پرواز دستخوش تغییر کند. سیستم‌های کنونی مدیریت پرواز از شیوه‌های تایید قدرتمندی برای اطمینان حاصل کردن از صحت فرمان‌های دریافتی توسط هواپیما برخوردار نیستند.

به گفته تسو از این نرم‌افزار جدید می‌توان به‌راحتی برای تنظیم تمامی گزینه‌های مرتبط با موقعیت هواپیما استفاده کرد. نرم‌افزار همچنین می‌تواند برای دستکاری اتاقک خلبان و تصاویر نمایش داده شده بر روی نمایشگر خلبان مورد استفاده قرار گیرد.

اما از سویی دیگر سازمان فدرال هوانوردی معتقد است نرم‌افزار تسو بر روی سخت‌افزارهای پروازهای حقیقی و مجاز قدرت اجرایی نداشته و تهدید به شمار نمی‌رود. تسو نیز پیش از این اعلام کرده بود تکنیکی که برای هک کردن پروازها ابداع کرده در فضای مجازی قابل اجرا است و نه در پروازهای حقیقی. با این‌همه برخی از متخصصان امنیتی بر این باورند شیوه‌های به‌کار گرفته شده در این تکنیک مشابه آنچه هستند که ممکن است در جهان واقعی نیز به‌کار گرفته‌شوند و از این رو باید این تکنیک را جدی در نظر گرفت.

کد خبر 208897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز