مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصد‌خانه‌های دینامیک خورشیدی از قدرتمند‌ترین شعله خورشیدی سال 2013 که در روز 11 آوریل رخ داده تصویربرداری کرده است.

خورشید

بر اساس گزارش فاکس نیوز، قدرتمند‌ترین شعله خورشیدی سال روز پنجشنبه از خورشید به بیرون شلیک شد که این شعله بر روی زمین منجر به اختلال موقت امواج رادیویی شد. این شعله در دسته شعله‌های M6.5 که در مقیاس طوفان‌های خورشیدی شعله‌ای متوسط به شمار می رود،‌ دسته‌بندی شده‌است.

کارن فوکس سخنگوی ناسا اعلام کرد این قدرتمند‌ترین شعله‌ای بوده که در سال 2013 از خورشید دیده‌ شده‌است. به گفته وی افزایش تعداد این نوع از شعله‌ها در این دوره زمانی امری عادی است زیرا اکنون خورشید در دوره اوج فعالیت‌هایش به سر می‌برد،‌ دوره‌ای که تا پایان سال 2013 ادامه خواهد داشت.

خورشید

رصد‌خانه دینامیک خورشیدی از فوران این شعله قدرتمند تصاویر ویدیویی را به ثبت رسانده که جزئیات زیادی در آن مشاهده می‌شود. این رصد‌خانه یکی از چند رصد‌خانه فضایی است که تغییرات جوی خورشیدی را به‌دقت تحت نظر دارد. شعله روز پنجشنبه 10 برابر ضعیف‌تر از شعله‌های سری XZ خورشید گزارش شده‌است، با این‌همه از توانایی ایجاد اختلال در سیستم‌های زمینی از قبیل ارتباطات زمینی برخوردار بوده و شفق‌های قطبی را در اتمسفر قطب‌های زمین ایجاد خواهد کرد.

خورشید

زمانی که این شعله‌ها مستقیما زمین را هدف بگیرند، می‌توانند برای فضانوردان و ماهواره‌های موجود در مدار زمین خطری بالقوه به شمار روند. همچنین این شعله‌ها می‌توانند در سیستم‌های ارتباطاتی و GPS اخلال ایجاد کنند.

کد خبر 208816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز