زندگی در شهرها به‌طور حتم تولید زباله را به‌دنبال دارد. ارقام تولید زباله در شهرهای دنیا بسیار نگران‌کننده است.

اروپا - انباشت زباله

در همین تهران خودمان در حال حاضر روزانه حدود هشت‌هزار تن زباله تولید می‌شود. این در حالی است که در روزهای پایانی سال یا همان شب‌عید مقدار تولید زباله در پایتخت به حدود 11هزار تن در روز رسید. اما نکته جالب اینجاست که مقدار تولید زباله در شهرهای اروپایی یا همان پیشرفته دنیا نیز بسیار زیاد است. گفته می‌شود در سال ۲۰۱۲ ساکنان شهرهای اروپایی به تنهایی نزدیک به ۲۶۵ میلیون تن زباله جامد تولید کردند. کوهی از زباله که مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن باقیمانده مواد غذایی است.

براساس گزارش بانک جهانی تولید زباله‌های جامد شهری تا سال ۲۰۲۵ در جهان از 3/1میلیون تن فعلی به 2/2میلیون تن افزایش خواهد یافت. این در حالی است که هم‌اکنون هزینه جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای شهری رقمی بالغ بر ۲۰۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود اما پیش‌بینی شده است تا سال 2025به ۳۷۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این وضعیت به همراه نیاز روزافزون شهرها و صنایع مختلف به انرژی اهمیت فعالیت در زمینه تبدیل پسماندها به انرژی را یادآوری می‌کند. در واقع در طول چند سال گذشته راه‌اندازی تاسیسات تولید انرژی از زباله‌ها تبدیل به یکی از مهم‌ترین روش‌های مقابله با رشد زباله‌های شهری و درآمدزایی برای شهرها شده است.

در برنامه‌ای که تا پایان همین‌ماه و به‌صورت یک سمینار با حضور متخصصان ومدیران شهری برگزار خواهد شد در مورد راهبرد‌ها و سابقه فعالیت شهرهای اروپایی در ایجاد تاسیسات تولید انرژی از زباله‌ها و پیش‌بینی ادامه این وضعیت با توجه به شرایط سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۱۶ بحث و بررسی خواهد شد. در این برنامه همچنین میزان سودآوری ناشی از فعالیت در زمینه تولید انرژی از زباله‌های جامد و خدمات مربوط به آن و جریان‌های پیش روی بازاریابی و تشویق شهرها به راه‌اندازی این تاسیسات بررسی می‌شود. گردش مالی حاصل از تبدیل زباله به انرژی تا سال ۲۰۱۶ به پنج‌میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

مونیکا چروسیاک تحلیلگر محیط‌زیست و انرژی می‌گوید:‌ با افزایش نگرانی‌ها در زمینه رشد تولید زباله‌های جامد شهری در اروپا و کاهش مساحت زمین‌های مخصوص امحای زباله و در کنار این دو افزایش نگران‌کننده بهره‌برداری از منابع طبیعی، بحث تبدیل زباله‌های بیشتر به الکتریسیته به‌عنوان یک راهکار حلال مشکلات عنوان شده و تذکر داده می‌شود. در عین حال تجربه بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه جمع‌آوری و امحای زباله شهری نشان می‌دهد که استفاده از روش‌هایی که از گرمایش و سوزاندن اصولی و علمی زباله‌ها برای امحای آنها استفاده می‌کنند نیاز کمتری به اشغال اراضی برای امحای زباله دارد و از طرفی امکان بهره‌برداری و بازیافت زباله‌ها به‌صورت انرژی‌های باارزش را به بهره‌برداران می‌دهد. این موضوع هم منافع زیست‌محیطی دربر دارد و هم می‌تواند برای شهرها درآمدزا شود.

در کشورهای اتحادیه اروپا برنامه تولید انرژی از زباله‌های شهری با هدف کاهش استفاده از زمین‌های امحای زباله با جدیت پیگیری می‌شود. هدف از این کار به نتیجه رسیدن سیاست‌هایی است که براساس آن باید تا سال ۲۰۲۵ بخش مهمی از گازهای کربنیک از چهره شهرهای این قاره رخت بربندند. با این حال سه چهارم تاسیسات مربوط به امحای زباله‌ها در این قاره هم‌اکنون بیش از10سال عمر دارند. بیشتر این تاسیسات نیازمند بازسازی و تجهیز امکاناتی هستند که بتوانند جوابگوی نیازهای امروزی شهرها باشند.

مونیکا چروسیاک می‌گوید: تاسیسات بازیافت زباله به‌صورت انرژی مسلما تأثیر مستقیم و جدی بر کاهش آلاینده‌ها خواهند داشت و کارایی فرایندهای مدیریت زباله را بالا خواهند برد و پس از مدتی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از طریق فروش انرژی به سرمایه‌گذاران عودت داده خواهد شد.

علاوه بر جدید بودن تکنولوژی‌های مربوط به تولید انرژی از زباله‌ها و این واقعیت که تا چند سال پیش اکثر کارخانه‌های تولید انرژی در وضعیتی آزمایشی و در شهرهای کوچک‌تر فعالیت می‌کردند، هزینه‌های اولیه بالا برای راه‌اندازی این کارخانجات یکی از مهم‌ترین دلایلی بود که رغبت مدیران شهرها به استفاده از فناوری‌های جدید را کاهش می‌داد. با این حال طی چند سال گذشته و با افزایش بی‌سابقه حجم زباله‌های شهری و آشکار شدن خطرات زیست‌محیطی روش‌های قدیمی دفع زباله و اطمینان یافتن سرمایه‌گذاران از سودآور بودن فناوری‌های مدیریت زباله امروزی، هر سال شهرهای بیشتری تصمیم می‌گیرند به جای بازسازی تجهیزات و سامانه‌های قدیمی دفع زباله خود به نوسازی و راه‌اندازی کارخانجات تولید انرژی از زباله با حمایت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی آورند.

کد خبر 208787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز