همشهری آنلاین: یک باستان‌شناس عراقی می‌گوید امریکا هزاران قطعه از «گنجینه‌های فرهنگی عراق» را در زمان جنگ این کشور به سرقت برده است.

عراق

به گزارش شبکه پرس تی وی، احسان فتحی، باستان‌شناس و معمار عراقی در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: «نزدیک به ۳۵ هزار قطعه بزرگ و کوچک تاریخی از موزه ملی عراق ناپدید شده است.»

وی در ادامه تصریح کرد «امریکا اسناد زیادی را که به لحاظ تاریخی از اهمیت زیادی برخوردارند و نمی‌توان برای آن‌ها ارزش مالی تعیین کرد از عراق خارج کرده است.»

این باستان‌شناس عراقی افزود: «سکه‌های زیادی به سرقت رفتند... هر آن چیزی که در بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عراقی بود بدون هیچ سندی به امریکا فرستاده شدند و اکنون در آرشیوها نگهداری می‌شوند.»

مونیر بوچناکی، معاون مدیر کل فرهنگ در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونیسف)، در ماه مارس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بیش از ۱۵۰۰ اثر نقاشی مدرن و مجسمه از موزه هنرهای زیبای بغداد در زمان حمله امریکا به این عراق و اشغال این کشور به سرقت رفته‌اند.

در بیانیه بوچانکی آمده است: «این سرقت‌ها یک فاجعه فرهنگی واقعی است.»

امریکا و انگلیس با نقض حقوق بین‌الملل و به بهانه یافتن سلاح‌های کشتار جمعی در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند. این در حالی است که تا کنون هیچ گونه سلاح کشتار جمعی در عراق یافت نشده است.

بر اساس گزارش موسسه امریکایی تحقیق و تفحص «پروژکت سنسورد» (Project Censored)، در پی حمله تحت سرکردگی امریکا به عراق و اشغال این کشور تا کنون بیش از یک میلیون عراقی جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 208766
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز