گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تداوم مناقشه قیمت‌گذاری موجب تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو و کاهش قیمت برخی خودروها به کمتر از قیمت‌های رسمی شرکت‌های خودروسازی شده است.

خودرو

به گزارش خبر نگار ما با وجود اقدامات شرکت‌های خودروسازی برای تحویل هر چه سریع‌تر خودرو به مشتریان، مشخص نشدن قیمت نهایی خودرو موجب شده تا با کاهش تقاضا، اکنون بازار خودروهای داخلی و وارداتی با رکود بی سابقه‌ای مواجه شود.
بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در بازار آزاد نیز نشان می‌دهد که این قیمت‌ها نسبت به دو هفته گذشته سیر نزولی داشته و کمتر کسی مایل به خرید خودرو با قیمت‌های کنونی است.عمق رکود بازار خودرو به حدی است که حتی توقف شماره‌گذاری خودروها از ابتدای سال جاری نیز هیچ تاثیری در رشد قیمت‌ها در این بازار نداشته است.

در واقع موکول شدن تعیین قیمت‌نهایی خودروهای داخلی بر اساس مصوبه شورای رقابت که کمتر از قیمت‌های اعلام‌شده کنونی خواهد بود، زمینه تشدید رکود بازار خودرو در نوروز 92 را فراهم کرده است به‌نحوی که قیمت خودروهای داخلی مانند برخی انواع پراید، تندر 90 ، مگان ، تیبا و ... در بازار آزاد به کمتر از قیمت‌های رسمی اعلام شده توسط شرکت‌های خودروسازی رسیده است.

احتمال تصویب بخشی از دستورالعمل قیمت خودرو

با این شرایط،رئیس شورای رقابت نیز از احتمال تصویب بخشی از دستور‌العمل قیمت خودرو در جلسه هفته جاری این شورا خبر داد و به ایسنا گفت: در جلسه هفته گذشته شورا ابعادی از بازار خودرو بررسی و در پایان مرکز ملی رقابت به تهیه دستورالعمل قطعی تا پایان فروردین‌ماه مکلف شد اکنون کارگروه شورا در حال بررسی است و درجلسه آینده احتمال دارد بخشی از دستورالعمل آماده و تصویب شود.

جمشید پژویان درباره‌ وضعیت افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو کرده‌اند گفت: به شرکت‌های خودروسازی اولتیماتوم داده‌ایم که حق افزایش قیمت به صورت 100درصد را ندارند و اگر بناست بهای خودروها افزایش پیدا کند، باید در مبلغ باقیمانده انجام شود؛ برای مثال اگر فردی 10 میلیون تومان از مبلغ یک خودروی20 میلیونی را پرداخت کرده باشد که قیمت فعلی آن به 30 میلیون تومان رسیده این فرد قانونا مالک 50 درصد خودرو است و شرکت خودرو‌ساز حق دریافت مبلغی بیش از آن را ندارد.

کد خبر 208757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز