همشهری آنلاین: حضرت زهرا(س) پس از غصب خلافت حضرت علی(ع)، خطبه‌ای تأثیرگذار در مسجد در مقابل بزرگان قوم قرائت و جهادگرانه رسول الله(ص) و علی(ع) را در راه نشر اسلام اصیل یاری کرد؛ مجاهدت‌هایی که سبب شد اسلام اصیل تا به امروز جاودانه بماند.

ریما فخری، پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان و عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: حضرت زهرا(س) انسانی کامل، معصوم و ام الائمه بودند که با ایمان به خدا و ارتباط خالصانه با حضرت حق به درجه «فنای فی الله» رسیده بود و همین ایمان خالصانه وی را به جایگاهی والا رساند و سبب شد که حضرت زهرا(س)، زهرا شود.

ریما فخری در ادامه افزود: از دیگر ویژگی‌‌های این بانوی بزرگوار جهاد در راه خدا و تلاش برای برافراشتن اسلام اصیل و حفظ رسالت رسول الله(ص) بود، این جهاد در زمان رسول(ص) خود را نشان داد و حمایت وی از پدرش در شرایط سخت و دشوار تبلیغ رسالت اسلام، سبب شد که لقب «ام ابیها» به وی داده شود.

عضو شورای سیاسی حزب‌الله تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در کنار امام زمانش(امام علی(ع)) نیز برای مطالبه حق ایستاد، امامی که اطاعتش واجب بود و اگر در آن زمان مردم از وی اطاعت می‌کردند، به درد و گرفتاری دچار نمی‌شدند.

این پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان با اشاره به راهکارهای معرفی حضرت زهرا(س) به غیر مسلمانان گفت: شخصیت حضرت زهرا(س) نه تنها برای غیرمسلمانان، بلکه برای بسیاری از مسلمانان هنوز ناشناخته مانده است، بنابراین ما باید تلاش کنیم آن حضرت را به نسل جدید اعم از مسلمان و غیر مسلمان معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی با بخشی از شخصیت حضرت زهرا(س) و جایگاه و فعالیت‌‌های ارزشمند وی در جامعه آشنا شود، به خوبی درخواهد یافت که اسلام دینی است که برای زنان ارزش و احترام خاصی قائل و درباره آنان منصف بوده و این گروه را دارای جایگاهی والا در اجتماع می‌‌داند و ما امروز باید علم، معرفت و سیره حضرت زهرا(س) را به زبان‌های زنده دنیا و از طریق فعالیت‌های هنری همچون اجرای تئاتر به جهانیان و علاقه‌مندان آن حضرت بشناسانیم.

ریما فخری یادآور شد: حضرت زهرا(س) در طول زندگی کوتاه خود با جهاد در راه خدا و کمک به مجاهدان مسلمان برای رویارویی با دشمنان، در نشر اسلام و آشنایی زنان با مسائل جامعه آن زمان نقش مهمی داشت و به عنوان عنصری فعال در اجتماع، رسول خدا(ص) را در راه انتشار احکام دین و آشنایی مردم با اسلام یاری کرد.

این بانوی فعال حزب الله لبنان تأکید کرد: نقش حضرت زهرا(س) در رویارویی با کسانی که خلافت را از امام علی(ع) غصب کردند، نیز جالب توجه است و این بانوی بزرگوار در آن زمان با حفظ حجاب خطبه‌ای تأثیرگذار در مسجد در مقابل مردان و بزرگان قوم قرائت کرد و جهادگرانه در برابر دشمنان اسلام حاضر شد و همین مجاهدت‌ها سبب شد که اسلام اصیل تا به امروز جاودانه بماند.

عضو شورای سیاسی حزب الله با ارزیابی عملکرد رسانه‌‌های گروهی جهان اسلام در معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) به جهانیان گفت: در این عرصه، کوتاهی‌های بسیار زیادی را شاهد هستیم، هر چند که نباید تلاش‌های انجام شده در رسانه‌ها برای معرفی شخصیت دخت نبی مکرم اسلام(ص) را نادیده گرفت، اما این تلاش‌ها با توجه به مسئولیت مهمی که در این زمینه بر دوش مسلمانان است، محدود و ضعیف است.

این پژوهشگر مطالعات سیاسی لبنان در ادامه مسئولیت علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی در این عرصه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: علمای مسلمان نیز تلاش‌‌هایی برای آشنایی جهانیان با شخصیت حضرت زهرا(س) انجام داده‌اند، اما هنوز به حد مطلوب در این زمینه نرسیده‌ایم و شخصیت آن حضرت در عرصه بین‌الملل مغفول مانده است.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: ما آن‌گونه که باید به مسئولیت خود در راستای معرفی ابعاد شخصیتی حضرت زهرا(س) به جهانیان عمل نکرده‌ایم، بنابراین باید با به کارگیری رسانه‌های گروهی مختلف و فن‌آوری‌های معاصر همچون اینترنت به مسئولیت خود عمل و سازمانی ویژه تأسیس کنیم که در جهت معرفی حضرت زهرا(س) به جهانیان تلاش کند.

ریما فخری در پایان تصریح کرذ: از خداوند متعال می خواهم که ما زنان را در مسیر الگوپذیری از حضرت زهرا(س) در زندگی، اندیشه و فرهنگمان یاری کند و ما بتوانیم بخش کوچکی از حق آن حضرت را که در این زمینه بر گردنمان است، ادا کنیم.

یادآور می شود، ریما فخری، عضو شورای سیاسی حزب‌الله لبنان، پژوهشگر در امور سیاسی و از فعالان امور سیاسی این کشور است که تاکنون مقالات متعددی در روزنامه‌ها و مطبوعات به رشته تحریر درآورده است.‌

کد خبر 208754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز